Friday, September 3, 2010

..saya nak jadi anak yang baik=D

Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan rahmat dan kasih sayang Allah,saya masih diberi peluang..untuk menikmati kesempatan..yg masih tersisa..untuk hamba yg berdosa..meraih keampunan..alhamdulillah


Tengah mood nk story..so kita bercerita la nowh..


Setelah 24 hari bersahur,bertarawih,berbuka puasa di uia..alhamdulillah,sekarang di rumah dah..ramadhan yg masih berbaki ni,moga2 dapat tambahkan amalan, jangan la jadi lagho dengan segala bagai nikmat yang ada ni...

Sehari sebelum sampai rumah,mama dah cakap awal2..banyak keja menanti kat rumah...ai ai mom..
Dengan semangat yang berkobar-kobar, saya berjanji dalam hati, 1st day kat rumah, saya akan start kemas rumah..
Alahai..janji hanya tinggal janji..lepas solat subuh dan iadah sikit, mata yang dah sedia sepet ni bertambah kesepetannya...x tahan sangat mengantuk..adik tidur..zunnur tidur..kucing2 pun tidur..so,saya pun join venture la..

Sedar-sedar dah tengah hari..aiseh wani..macam mana la boleh lajak..Reasons:
1) sebab x tidur sangat time dalam bus..
2) terlalu mengantuk..waktu sahur telan ubat sebab rasa macam nk demam..
hehe.. nasib baik ada alasan.

Moral of story, kalau naik bus tu tidoq ja la..dok pulun tgok lampu jalan sapa suruh..
Hari petama memang x start apa lagi la..sedikit kerugian di situ nmpaknya.hoho
Banyak benda kena buat,brainstorm punya brainstorm dengan mama, at last terhasillah senarai check list things to do...


check list

-buang sawang..(mr spider,saya x kisah ja hampa bekampung atas tu..tp mama saya kisah..huhu)
-lap tingkap..(ni bnda paling malas..ayaaahh..awat rumah kita tingkap bnyak sngt..kalau semua dinding kan senang. xyah nk bagi kilat)
-cuci toilet
-tolong buat kuih raya..(tolong makan ja pun kira tolong jugak kan)
-tukar langsir
-tukar sarung kusyen
-vacuum carpet..(mintak2 la vacuum x buat hal macam tahun lepas..kalau dak jenuh guna penyapu lidi..)
-anyam ketupat..(ma....awat dlm ramai2 anak mama wani sorang ja reti, sorang2 mana nk larat.huhu)

Tu baru draft tu..konfem keja tambahan bnyak lagi..
xpa ma..b4 syawal, i'll finish my work..adoyai.dah la tahun ni kekurangan kaki dan tangan..3 orang xdak.pakat beraya rumah mentua habeh..syahdu2..sekbek ada baki lagi 5 beradik...

Mama ngn ayah rilek sudah..meh kami adik bradik setelkan semua keja..
Berbaktilah pada parents selagi mereka masih  bersama kita..
Jangan bebankan..tapi ringankan..
Parents la harta paling berharga dalam dunia ni..sebab paling berharga, so cara jagaan pun kena la paling istimewa...kesihatan ambik berat..perasaan..hati..semua kena jaga...tambah2 dah semakin berusia ni..kadang2 jadi sensitif..
Antara intipati surah Luqman: 14
     "Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia 2 tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu"

Alhamdulillah..masih punya parents..masih sempat berbakti..kalau time kat kampus,asyik teringat kat rumah ja..teringat mama ngn ayah..ni dah balik rumah ni, do ur best ye wani..berbakti sungguh2..jgn malas2..

Seronok ja tadi, pegi terawih dengan family..
Alhamdulillah, diberi kekuatan untuk solat 20 rakaat..berimamkan abang sendiri..b.cik dapat undangan jadi imam terawih di surau berdekatan..kami 1 family ikut ja la..
Bila tgok k.syahirah(my sister in law), saya tersenyum sendiri..mesti rasa tenang kan..solat terawih,suami sendiri jadi imam..baby dalam perut pun mesti tenang,dengar baba dia baca ayat2 al-quran..
Saya cuba membayangkan masa depan saya sebegitu, tapi masih kabur..tenanglah duhai hati..

xdak idea dah nak taip apa..nanti saya berkongsi lagi ye..insyaAllah..=D
~tangan ibu dan ayah sentiasa di atas..kerana hanya mereka yang memberi tanpa minta dibalas..kenanglah jasa dan segala pengorbanan mereka~

1 comment: