Friday, September 10, 2010

1 Syawal

salam eid..taqabbalallahu minna wa minkum.
kullu 'aam wa antum bikhair..
sebelum saya melalut panjang2,nk mintak maaf sepanjang pekenalan ..


Amaran: entry kali ni,saya hnya b'cerita..saja nk kongsi2. Bosan xda orang mai beraya kat rumah..Pelik jugak,nak kata tutup gate,dok bukak elok ja tengok. Mungkin semua orang sedang mengadap intenet macam saya,sebab tu pakat x keluaq rumah.


Nak start becerita dari malam raya.
Story bab mercun..punya la kuat,pakat melatah habeh..'opocot mak hg'..kalau yg thiqoh tu mungkin jadi 'opocot mak nti'..
Sangat kompius awat orang suka main mercun,bahaya laa..
Saya ni jenis lemah semangat,pantang bunyi kuat-kuat nih. Kami 1 family memang ayah x bagi main mercun. Tiap-tiap kali malam raya, kami akan bergembira bemain bunga api, ala-ala budak baik..haha
Penah try main mercun,tapi mercun bawang ja..tu pun dah rasa cuak..ish,bahaya2...sapa yang dok main mercun roket segala bagai tu,hati-hati la..benda nak jadi bukan kita nak tau...(ni mode beletiaq dah ni)


Bagi mana2 family yang ada bibik, malam raya tu depa boleh la dok lawan goyang kaki..xpon melangut depan tv. Tapi macam x bes ja macam tu. Lagi seronok kalau semua kerja kita buat sendiri..haha,btoi ka seronok,rasa macam nk tecabut tulang ja..
Bukan x bersyukur rumah besaq, tapi time nak kemas tu memang menguji kesabaran. Tengok ruang tamu,rasa serabut kepala.Dapur pun dah macam tokang pecah. Mama dok perang jepun apa nth dengan kakak.
Apa yang penting?..kerjasama!!..Sambil kemas, on tv..dengar takbir..Allahu akbar..Allahu akbar..walillah hil hamd
Dengan semangat kerjasama inilah,rumah saya ibarat istana anak bukit menjelang syawal..




7 takbir pada rakaat pertama, 5 takbir pada rakaat keduanya, alhamdulillah,selesai sudah solat sunat aidilfitri. Tahun ni ada kelainan sikit..sebab p masjid kena jalan kaki, Semua kena tinggai dengan ayah sebab lambat sangat.. No hal ayah,kulit kami dapat vitamin D percuma.


Seusai solat, saya toleh ke belakang, pastu tgok tepi pulak. Hanya mampu melihat. Entah la di mana letaknya pahala berjemaah, saf terputus-putus. Masing-masing x nak beralah,x nak begerak untuk isi ruang2 yang kosong. Fenomena ni dah macam 1 kebiasaan saya tengok. Waktu solat terawih pun macam ni,belubang-lubang saf solat.Kalau yang nenek-nenek si bongkok tua x nak tukar tempat saya boleh consider lagi,mungkin kurang minum anlene,sebab tu susah nak begerak. Tapi kalau yang masih muda-muda ni,saya x pasti apa alasannya, mungkin malas nak alihkan sejadah,mungkin port tu paling bes sebab direct kena kipas,etc..
Aduh, manusia sering beralasan.


Khutbah raya.
Khatib tu baru intro, mak cik sebelah saya dah mula tangkap lentok, t'sengguk-sengguk. Kesian pulak tengok,mesti tidur lambat semalam.
Walau kepala dok terbayang-bayang kerja kat rumah yang masih x setel, saya cuba untuk fokus pada isi khutbah. Sia-sia saya dengar,kalau langsung x boleh ambik manfaat.
Ada part yang saya tesengguk jugak tu kira aci la,nak buat mcm mana,bukan boleh rewind.


Konklusi yang saya dapat daripada khutbah raya ni:
Umat Islam sekarang banyak diserang melalui serangan pemikiran. Macam-macam, antaranya pluralisme dalam agama. Apa yang ditekankan adalah fenomena kongsi raya yang semakin diterapkan dalam pemikiran masyarakat. Jika dilihat,konsep kongsi raya ini seolah-olah sudah dapat diterima oleh semua. Deparaya la, macam2.
Untuk menerapkan konsep ini, media sangat memainkan peranan.(baca rtm @ tv3 @ apa2 yang berkaitan).
Dipromotnya perayaan kongsi-kongsi ni melalui iklan. Kalau jenis saya yang suka iklan ni,memang la senang nak terpengaruh..adeyh,gawat2..
Contoh paling latest iklan raya yang disiarkan tv3..siap ada pakcik yang ala-ala santa claus lagi sambut raya..Alhamdulillah,masyarakat kita masih ada sensitiviti, diprovoknya pihak yang terlibat, dan akhirnya iklan ni pun dah x tayang dah.


Media ni kalau xdak pihak atasan yang suruh,depa pun x buat dak.
Tuding jari ke sana, tuding ke sini, at last semuanya terarah kepada pemerintah. Standard la kan, apa yang ketua suruh mesti la kena buat.Konsep wala' ni
Untuk menyatukan bangsa,gagasan 1 m'sia dicanang-canangkan..duit rakyat dihabeskan, kroni-kroni didahulukan..hmmmmmm..nanti panjang pulak kalau nak ulas konsep 1 m'sia ni..
Bangsa dan agama adalah 2 perkara yang berbeza ye dato'-dato' sekalian. Jangan nak samakan agama semata-mata untuk kepentingan bangsa.


p/s: khatib tu xdak la direct sebut rtm, 1 m'sia, segala bagai.
ayat dia general ja,tapi paham-paham sendiri la nowh.


Alhamdulillah. kedah sejahtera di bawah pemerintahan ust.Azizan..


Habes cerita dalam masjid, sekarang kita mengembara ke alam kubur pulak..hoho..insaf ja bunyi.
Ziarah la kubur mereka yang sudah tiada,  di situ ada peringatannya, pasti ada bicara dari Tuhan Yang Maha Esa.
Saat ini,kuburmu kami ziarah..tiba saatnya,kami pula yang akan diziarah..
Sedekahkan Al-Fatihah..moga-moga kita berkumpul semula di jannah..ameeen


Ok la,pnjang pula bercerita ..jika diizinkan Allah,saya berkongsi lagi ye..
Taqabbalallahu minna wa minkum..

1 comment: