Monday, July 25, 2011

~kami anak utagha~

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah Ya Allah, atas segala nikmat dan ujian, kerana nikmat mengajar hamba ini untuk bersyukur, dan ujian melatih diri untuk sabar..alhamdulillah.

Sejak di matrik pj lagi, saya berhasrat untuk membaca novel sinergi karangan hilal asyraf, Alhamdulillah, saya berkesempatan khatam novel ni semalam. Dari kulit ke kulit saya belek, at last hati saya terdetik, no wonder la my alang muna ‘adila asyik dok promote ja. Memang terbaik plot ceritanya, dan yang paling utama, apa yang dihighlightkan dalam keseluruhan novel ini, ‘keimanan adalah paksi’… Azam saya, dalam usaha membentuk diri menjadi irfan hakimi versi wanita. Tak perlu saya mencari2 irfan hakimi, tapi saya sendiri yang akan menjadi irfan hakimi, insyaAllah2.

Ukhwah.
Zaman sekolah, jarang saya dengar word ukhwah..yang ada, ‘frenz forever’, ‘best frenz eva’..term yang berbeza dengan ukhwah, tapi membawa makna yang sama.Tapi, bumi darul quran benar-benar mengajar saya erti ukhwah, bukan teori semata-mata, namun saya benar-benar merasa.(klik sini)

Masyaallah tabarakallah, hebat sungguh perasaan jika kita semua berukhwah hanya kerana Allah, ukhwah atas dasar akidah. Perasaan ini yang saya rasa sepanjang jaulah tempoh hari. Jaulah IMIU (ikatan mahasiswa islam utara) uia pj.

Plan punya plan, at last x ramai yang dapat join. Perancangan Allah yang terbaik. Xpa la, yang dok ada pun dah terlebih meriah. Fadzli(pm), syahir(pc), amirul, hafizuddin, syafiq, munirah, khadijah, syakila, hajariah, husna,atiqah. Hampa semua memang terbaik..(this post regarding trip anak2 utara, so let me speak in loghat kedah naa..=)

x cukup korum lagi~

Dari penang-->sungai petani-- >jalan pegawai -- > pendang-- >kuin -- >jalan sultanah-- >kubang rotan-- >ayer hitam-- >baling----- > the end<

Jauh perjalanan, keja sesat jalan. Nak buat lagu mana, pakat tera
 punya co-driver. GPS pulak x bagi kerjasama yang baik..=)

Sesi pagi sampai tgh hari, destinasi kami ke kuin, mengutip mutiara2 berharga daripada pengajian kitab. Sebelah petangnya, rumah adik beradik sekitar alor star menjadi sasaran. Malamnya, destinasi kembali ke kuin mendengar ceramah.

Cuba tnya perut, benda apa yang xdak?..cucuq udang, laksa, cucuq cempedak, rambutan, pulasan, manggis, durian, kurma jantan, buah jentik,rfc, bihun tomyam, nasik goreng versi munirah, koslo versi husna n et, ayam bakaq versi moden…….x tertaip. Terima kasih yaa, pada tuan rumah sekelian. Memang layanan terbaik.

rfc~


Cukupkah hanya sekadar makanan untuk perut?..Makanan untuk kekuatan fizikal itu satu keperluan. Kuat jasadiah, insyaAllah kuat untuk kita semua melaksanakan ketaatan. Tapi jangan kita lupa, makanan untuk hati yang paling utama. Mati hati, meranalah kita. Jangan pernah merasa kenyang dengan ilmu. Ilmu Allah itu terlalu banyak. Ilmu2 inilah yang akan memberi peringatan kepada kita, mengingatkan status kita sebagai hamba.

Kuatkan jasadiah..kuatkan rohaniah. Terlalu banyak mutiara ilmu yang sempat saya kutip. Alhamdulillah ‘ala kullu ni’mah ya Allah. Berpeluang mengikuti pengajian matan ummul barahin dengan Tn Guru Hj Salleh, menadah kitab hidayatul azkiya’ ila thoriiqil auliya’ dengan Tn Guru Hj Wahab, ceramah berkaitan ramadhan drpd dato’ haron din, tazkirah maghrib drpd pkcik abbas, bicara muslimat drpd senator mumtaz..Allahu Allah..memang cas semangat.

Ukhwah. Simple untuk diungkap. Tapi kadang2 rumit untuk ditafsir. A, sifatnya sebegitu. B, sifatnya sebegini. Yet we do enjoy the differences. And on top of those differences, we have the same aim : to practice the real Islam within guidance of al-Quran & Sunnah and do dakwah everytime and everywhere. Walau begitu banyak perbezaan, tapi jika ukhwah ini didasari iman dan persefahaman, insyaAllah semua masalah ada penyelesaian. A+B =AB

Ukhwah kita bukan saja2. Bukan hanya waktu senang kita bersama. Tapi kita berukhwah dengan membawa misi yang sama; menegakkan Islam dan hukum Allah di atas bumi ini.
Di pj kita bersama. Bakal berpisah September ini, ada ke Gombak, ada ke Kuantan. Dasar perjuangan kita sama, insyaAllah bakal bersama semula. Sama-sama kita master dalam bidang masing2, dan kembali semula ke kedah dengan kemahiran tersendiri, dan usaha untuk mengekalkan dan mengisi kemenangan di kedah. Pesanan khas daripada pak long zainol asri, start dari sekarang dah kena azam, aim position apa yang kita nak pegang, niat untuk balik berkhidmat di kedah..hmmm

Petikan dari novel sinergi.
Aku dengan kau,
adalah tanggungjawab aku kepada Allah,
Maka apa pun keburukan kau kepada aku,
tetap tidak kuhiraukannya,
Kerna aku cinta padamu hanya kerana Dia..
Kubina hubungan kita atas keimanan,
Aku cintakanmu kerana Tuhan,
Maka kau daripada diriku kulebihkan,
Walau itu menuntut pengorbanan
~sama2 kita pasakkan prinsip ini dalam diri, sepanjang aku dan kau berukhwah~

8 comments:

  1. nak kongsi kata2 ust nuruddin pasal ukhwah,
    "insyaAllah kita bakal bertemu lagi, ANDAI ISTIQAMAH"
    deep rite? hehe.

    btw, awat ada jaja kat jalan2 IMIU tu? (nada xpueh ati)
    di mana ada pogram di situ ada jaja (jeles sbnqnya) :p

    ReplyDelete
  2. hehe......jaja spesel cu..xpa..nnt kita buat lg..kita p jelajah perak plak...jeng3..^_^

    ReplyDelete
  3. ~norhani
    tersangat2 deep la acu..masyaAllah..=)
    hee..jaja mai kedah niat nk dgq ceramah, tiba2 terjoin jaulah..^^

    ~munirah
    likeeee...jeng3..=))

    ReplyDelete
  4. jem cik..jem!!!!!!!
    cmna la PM bleh bc smpy tang ni..aduh..

    ReplyDelete
  5. ~najwa
    rilek2..insyaAllah ada jaulah ke2..penang pulak bakal ditawan..hee~

    ReplyDelete
  6. Salam hazwani..AllahuAkbar, terasa masuk ke hati tulisan ni..tahniah atas apa yg enti dah capai. Nikmat hidayah nikmat ukhwah itu takkan mampu terucap di bibir melainkan merafa'kan rasa tinggi kesyukuran kepada Allah dgn menyebut "Alhamdulillah...."

    ReplyDelete