Tuesday, November 9, 2010

~kita berkasih kerana Allah~

Bismillahirrahmanirrahim..

Saya sudah mula menghitung hari. InsyaAllah, 8 disember ni saya akan menjejakkan kaki ke bumi kuantan, x sampai sebulan ja lagi..Moga Allah panjangkan usia dan dipermudahkan segala urusan saya dalam menuntut ilmu. Bachelor of Biomedical Science, insyaAllah.
Sejujurnya, saya agak cuak nak ke kuantan ni. Banyak faktor, tapi paling utamanya sebab kawan2 rapat saya masih di uia pj dan saya sorang2 ja dah nk pegi uia kuantan..huhu
Rasa macam lumpuh separuh badan pun ada kalau depa ni xdak, sebabnya saya ni terlalu begantung dgn adik-beradik usrah dalam semua hal...sabar2, 1 sem ja wani..insyaAllah nanti jumpa lagi..

Banyak memori suka duka kami semua, start dari kat dq, sampai la kat uia.hmmm.....




Ya Allah..macam nak kena dur ja saya kali ni..out of 7 questions,i only can answer 4 q..fuhh,mmg sah kena repeat..kalau saya x kena dur,mmg kes saya nih boleh masuk rncangan ripley's blieve it or not..
   Perasaan?..down tu xyah cakap la sampai petala ke brapa dah..air mata ni dah macam empangan maghribi pecah pulak,non stop..
   Solutionnya??..solat!!..solat la ubat paling mujarab..kat sejadah la nak nangis puas2..Allah yg Maha Pengasih sentiasa di sisi..Ya Allah,Kau campaklah secebis ketenangan dlm hati ini agar hamba redha dengan takdirMu..Kau hadirkanlah sahabat2 yg akan menguatkan di saat diri ini lemah..
...........nway,saya bukannya nak crita bab exm nih...........
  
   Allah yg Maha Pengasih menjwb doa hambaNya dgn plbagai cara..
  
 Time2 sdih mcm tu la,acu datang bilik..
  "Acu..tolong tenangkan hati acik..dari tadi xleh stop nangis..acik xleh jawab exam...sob3x.." Lama dia merenung ..."Acik...kita sbagai hamba..bla..bla..bla..".
nasihat drpda adik-bradik usrah mmpu mmberi saya ktenangan.
   
   "Alang...tolong la acik..gelabah sangat2 nih..cmna nak wat presentation tentang tajuk nih?nak kena speaking plak tu...alang kan debater...gtaw la tips2 cket..."
   
   "Acik da problem la aniq..masalah hati..hu3x..acik dah cuba nk settle,tp acik x kuat...pada pndangn aniq la kan,utk mslh hti ack nh.................bla3x.."
 
...  nak wat benda kurang baik pon kena ada penguatnya jgk....
  "Anje,xpe ke kalau kita copy ja tutorial ni?..cuak la plak,kalau madam dapat tau,habeh kita...
Tapi kan, daripada xdak langsung jawapan, kira ok la copy pun kan..hihi..ada jugak bnda nak tulih kat whiteboard tu kalau kena panggil.."
 
    Pada pendapat along,utk persoalan golongn yg wajib diperangi ni mcm mna?..acik still blur2...
tadi dah tanya ayong...ayong kata......bla5x.."


 
Dari sekecil-kecil prkara smpai sebesar-besar perkara,semuanya saya kongsi dgn sahabat2 terdekat,merangkap adik-beradik usrah...Kat dq ni usrah dia special sikit. Ada panggilan ikut umur. Mula2 tu cam geli jugak dok panggil2 camtu, tapi lama2 tu ok dah..hehe



 
Inilah topik yg ingin saya bawakan kali ini.Walaupun topik ukhwah sering dibincangkan,namun topik ini tetap menjadi topik yg diulang-ulang kerana semua orang pernah dan sedang merasai manis dan pahitnya ukhwah..
 
Ukhwah bukanlah 1 hubungan yg boleh diklasifikasikan sebagai biasa kalau kita lihat dari sudut yg sebenar..ternyata ia mrupakan hubungn yg luar biasa kerana ia boleh mmbuatkan kita rasa happy,sedih,teruja,tenang,resah,menjadi pmbakar semangt dan sbagainya..
 
Ukhwah sememangya indah,namun jangan kerana ukhwah,kita semakin jauh drpd Allah.Kalau kita terlalu bergantung kpda sahabat,jgn smpai pergntungn tersebut melebihi pergntungn kita kpda yg menganugerahkan hubungn tersebut..
 
Kita perlu pandai memilih sahabat..mudah2an,sahabat yg kita pilih ini akn mendekatkan lagi diri kita kpda Allah..Sentiasalah bermuhasabah..atas dasar apa kita berukhwah..Adakah kita menjadikan ukhwah kita sbagai 1 generator menuju Yang Esa?...Jika niat kita berukhwah untuk mendapat keredhaan Allah maka kita dan sahabat akan sentiasa mndekatkan diri kpada Allah...
       "Ada 7 golongn yg akn dinaungi oleh Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya, 2 lelaki yg berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah hanya kerana-Nya"
Moga-moga kita tergolong dalam golongn tersebut....
      
Golongan yg bersahabat kerana Allah ini akan sentiasa dlm ketenangan kerana mereka cinta-mencintai atas dasar akidah...doa2 untuk kesejahteraan sahabat sering dilafazkan tanpa mengharapkan balasan dan bicara2 nasihat yg menenangkan sentiasa diberi tanpa dipinta....
 
Rasulullah sendiri mempunyai sahabat2 berperibadi unggul seperti Saidina Abu Bakar,Saidina Umar,Saidina Usman,Saidina Ali,Bilal bin Rabah,Abdurrahman bin Auf dan lain2...Baginda turut hidup bersahabat..Masakan kita yg serba kekurangan boleh hidup tanpa sahabat?...Logiknya,manusia perlukan sahabat dlm melayari kehidupan. Tanpa sahabat kita lemah..Tanpa sahabat terasa kaki mudah patah..Tanpa sahabat longlailah langkah dan tanpa sahabat kita seringkali rebah..
 
Menyusur kembali sirah perjuangan Raulullah SAW..
Pernah suatu hari,Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar keluar pada waktu tgh hari kerana kelaparan yg teramat sngat....Kemudian mereka terserempak dengan Rasulullah.Mereka bertanya kenapakah Rasulullah berada di tengah2 matahari panas ini?...
Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
      "Apa yg menyebabkan kamu keluar rumah,itulah yg menyebabkan aku berada di sini"
 
Hidup kita mmg akan terasa kuat andai kata punya shbt sebegini.....
Sama2 merasai kesusahan..sntiasa disisi ketika ditimpa ujian...sama2 bersengkang mata mnyiapkan tugasan(keja apa ek smpai x tdo?hahaha)..sama2 menangis krana gagal imtihan(hehe)..
Pokoknya,ada sahabat yg memahami di sisi,hidup kita terasa terisi...sama2 saling mengasihi,utk mencapai kasih Ilahi..


 

Pernah 1 ketika seorang sahabat memberitahu Rasulullah SAW akan rasa sayangnya kpda seorang sahabatnya yg lain...Rasulullah pun bertanya semula..,apakah dia telah memberitahu sahabatnya itu tentang rasa kasihnya?.....
Sahabat itu menjawab dia belum berbuat demikian...Lantas Rasulullah pun berkata "Pergilah kamu kepadanya dan nyatakanlah bahawa kamu mengasihinya"
 

Special ddcation 2 ol my siblings....
uhibbukunna lillahi taala...moga2,kita tergolong menjadi insan2 yg hatinya rindu pada kebenaran dlm mengatur langkah meniti kehidupan mencari redha tuhan....
Amiiin...andai terpisah..moga bertemu di jannah.. 

1 comment: