Saturday, March 17, 2012

~IIUM Kuantan Berselawat~


Bismillahirrahmanirrahim.
Dalam fatrah exam. Dalam kesibukan program. Dalam keserabutan emosi. Dalam kesempitan wang ringgit. Banyak yang nak kena buat, tapi rasa nak update blog, so apa boleh buat, update ja la kan..=)

Hampir sebulan lebih membuat persiapan, insyaAllah esok 18 mac, bumi uia kuantan akan bergema dengan mawlid dan qasidah..alhamdulillah.


Kali pertama meeting, bentuk organisasi mainboard. Bincang tarikh cadangan, draft perjalanan program, senarai committee, siapkan paperwork.

Proceed dengan meeting seterusnya, semua tenaga penggerak hadir. Untuk pertama kalinya setelah bertahun bumi darul quran ditinggalkan, meeting malam tu mengingatkan saya suasana di dq. MasyaAllah, semua komiti sisters, atau  rasanya penggunaan word muslimat sangat tepat, membuatkan duduk saya serba x kena. Majoriti yang menjadi komiti, semua volunteerkan diri, dan semuanya memang ‘talaqiholic’. Empatnya berpurdah, yang lain2 pun memang muka suci bersih ja baik, semua duduk bersimpuh, tertunduk sopan. Gulp, nasib baik  x hentam pakai seluar dengan t-shirt ja g meeting. Mata dijeling sekilas melihat muslimin. Fuh, semua tawaddhuk waddhuha belaka, jubah serban ridak. Ok, maka perlulah diri ini yang x berapa nak ‘betul’ behave sebaik mungkin. No word between us, afiqah and I, tapi bahasa mata sudah cukup menceritakan cerita hati masing2. Cuba untuk duduk bersimpuh, walaupun dah lenguh semacam ja.. Nice experience actually=)

Saya masih bertatih, mula belajar berjinak-jinak dengan majlis2 talaqi. Cuba untuk faham istilah2, menyebut nama kitab yang panjang2, cuba untuk kenal habib2 dan masyaikh. Kali pertama meeting, sewaktu membincangkan kitab apa yang sesuai untuk disyarah, saya hanya mampu senyum. Dalam hati, jangan sapa2 dok kata; “pendapat hazwani kitab apa yang sesuai”. Seperti biasa, bahasa mata saya dan afiqah penuh makna.. Pengalaman2=)

Minggu lepas, berpeluang ke majlis mawlid di sg.karang. Bersama2 dengan muslimat yang tersangat 2 solehah, x dapat lari dari membuat comparison. Aduh, jauhnya saya dengan mereka. Sambutan masyarakat setempat, wakil2 dari pondok pengajian tahfiz, memeriahkan majlis tersebut. Again, duduk saya serba x kena. Toleh ke kiri, adik2 muslimat semua berjubah biru gelap, bertudung labuh dan berpurdah. Toleh ke kanan, pemandangan yang sama. Ribat Az-Zahra; nama pondok pengajian adik2 ni. Seawal usia 10 tahun, sehingga yang paling senior berumur 17 tahun, semuanya berpurdah. Nak senyum pun x jadi smile like sunshine dah. Baik sangat orang2 sekeliling ni, rasa macam diri sendiri kurang segala segi. “Adik,pinjam purdah boleh..”.. monolog hati ja. Again, pengalaman2=)

Saran saya untuk sapa2 yang terbaca post ni, kalau jiwa terasa kosong, rasa x tenang dan sewaktu dengannya, ikutlah pengajian kitab atau mana2 talaqi. Pergi majlis mawlid atau qasidah, konfem dapat cas semangat. Memang mula2 rasa macam segan, ya la, kita ni x penah2 join program2 macam tu, rasa kekok la jugak, at the beginning. Tapi kali ke3 ke4, dah boleh sesuaikan diri.

Jangan kedekut masa untuk majlis ilmu. Nabi nasihatkan kita untuk menjadi orang yang berilmu, sama ada ‘aaliman, atau muta’alliman, atau mustami’an, atau muhibban; semuanya berkaitan ilmu. Kadang2 kalau ada talk atau forum , kita teragak2 nak pergi ke x. Jauhnya masyarakat kita dengan budaya ilmu. Ilmu kimia, fizik, biology, parasitology, memang semuanya penting, tapi jangan lupa seimbangkan dengan ilmu lain. Kalau di ipt lain saya x tau macam mana, tapi uia memang banyak talk,kuliah,forum,talaqi.. tinggal lagi, kita nk join ke x.

Walaupun saya bukan unit promosi, tapi nak jugak tolong promote. Jangan lepaskan peluang ke program IIUM Kuantan Berselawat 2012. Banyak manfaat insyaAllah. Exam memang bederet2, tapi cool sudah=)
Sama2 kita talaqi dan bermawlid deh..=)


*Ok, distracted. Sebenarnya nak kongsi apa yang dapat dari tausiyah Habib Ali Zainal Abidin baru-baru ni, tiba2 meleret2 story benda lain, n  tiba2 ternampak note biochem yang berlambak2 lagi x baca..makanya, saya kongsi lain kali la ye. InsyaAllah.

*Mengitung hari nak balik rumah. Tapi sebelum tu kena mengadap 3 paper n submit assignment dulu. Xpa, yg penting pandang ke depan, home sweet home=)

*Dapat anak menakan baru, rasa excited semacam ja. Nurfarhani Nuha, Mohd Farhi Aqeel, Fawwaz Musoddiq, Ziyad Mahfuz, Mohamad Muqri, Zulfa..jenuh la nak melayan^__^

1 comment: