Thursday, June 9, 2011

~be positive~

Allahu Allah...
Dalam keadaan yang x berapa nak stabil...jeles..tamak..at last, i'm a loser..entah apa yang dapat.
Perancangan sebelum cuti, nak buat yang tu..nak setel yang ni..macam2 taget. Separuh masa pertama cuti dah tamat saya kira. Apa yang dah bejaya capai?  nothing!!...makin reverse ke belakang pulak rasa..Allah...


April, x banyak yang dapat dibuat. Masa banyak dihabeskan di kl.
Mei, cuti bermula sepenuhnya. Taget yang nak dicapai, hanya sebahagian yang terlaksana. Sebahagian lagi?..Postpone ke bulan jun.
Jun, setelkan apa yang x tercapai dalam bulan mei. Dan cuba untuk membumikan segala angan2 yang dah di draf atas planner untuk bulan jun. 10 hari dah berlalu. Dah terisi dengan apa yang x dirancang. Tiba-tiba jadi babysitter. Memang asah parenting skills. Perancangan Allah itu terbaik. Baki lagi 20 hari. Moga tercapai apa yang dirancang.




Kalau nak diikutkan kehendak hati, macam-macam yang nk dibuat. Kalau nak kira planning sendiri, banyak tempat nak pergi. Tapi apa-apa pun, semua tu kena dapat pelepasan mak ayah dulu. Dapat greenlight, baru boleh masuk gear 1. Tapi kalau dapat lampu merah?..hmm, sami'na wa ata'na laa..Diri masih terikat dengan family. Apa benda nak buat pun, perlu consider mak ayah dulu. Perlu dapat pengesahan. Hati mak ayah kena jaga. Jangan sampai saat kita berdegar2 berpencak di tempat program, dan dalam masa yang sama, hati permata hati kita terguris. Allah..


Lain orang, lain ujian yang Allah bagi. Paling penting, macam mana kita lihat dan terima setiap ujian. Nak jadi seorang yang pesimis, atau optimis, terpulang pada individu.  Saya?..sedang cuba untuk melihat sesuatu dari kanta positive.




Jika Allah takdirkan pergerakan kita sedikit terbatas kerana keluarga, jangan rasa kita rugi. Sematkan dalam diri, kitalah hamba terpilih yang beruntung. Beruntung kerana Allah beri kita peluang untuk bersama dengan keluarga. Ada bicara yang Allah nak sampaikan dari setiap apa yang ditakdirkan, Mungkin keluarga kita sendiri banyak kelompongannya, sebab itulah masa kita perlu banyak dihabeskan untuk keluarga. Tegur mana yang salah. Tunjukkan qudwah selayaknya sebagai insan yang menerima tarbiyah.


Jika keluarga sendiri berfikrah, tapi masih terbatas juga langkah, jangan mengeluh teman. Tetap juga ada bicara Allah di situ. Kadang-kadang kita merungut. "Sebab apa ayah x bagi p program..ayah pun dah lalui semua tu, tapi sebab apa nk bataskan pergerakan aku"..Tak mustahil hati akan terdetik macam tu. Terpulang pada diri sendiri bagaimana nak berdepan. Jika segala hujah dah bagi, tapi tetap jugak lampu merah yang diberi, jangan rebel. Tarbiyah daripada Allah kan pelbagai. Mungkin itu salah satu wasilah. Bagaimana kita nak mendidik hati sendiri untuk ikhlas menerima.




Apabila kaki terasa seperti diikat oleh keluarga, hati sentiasa mengharapkan saat ikatan kaki itu menjadi longgar kerana diri sudah pun diikat dengan ikatan lain. Harapnya sebegitu. Gerak langkah yang sebelumnya sedikit terbatas menjadi semakin jauh, di saat faktor agama dan fikrah yang menjadi nilaian utama.


Allah uji sekarang, diberinya rasa susah dahulu, kerana pada masa hadapannya akan dibukakan sedikit jalan, insyaAllah.


Rencana Allah itukan pelbagai. Ada juga situasi yang berlaku sebaliknya. Ketika bergelar mahasiswa, langkah kaki sentiasa laju. ceruk mana yang x penah pegi, program jenis macam mana yang x penah join. Pendek kata, langsung tiada halangan. Tapi bila ditakdirkan dapat yang tidak sekapal, kaki yang panjang menjadi semakin pendek, daerah2 baru pun x dapat lagi nak diterokai. "Dulu waktu belajar, akak aktif sungguh kalau bab program dan usrah ni, tapi bila dah kawin dengan yang x sama kefahaman, macam ni la..nak p mana2 pun susah dah"..Hanya mampu tersenyum mendengar luahan akak ni. Ujian untuk ukhti ini macam ni pulak. So, nak rebel jugak?..Tarbiyah daripada Allah tu kan pelbagai, itu juga salah satu wasilahnya. Sentiasalah berdoa, adar Allah tetapkan hati atas jalan ini.


Saja saya selitkan 2 situasi tersebut, kerana rata-rata rakan sendiri turut alami benda yang sama. Hatta saya sendiri (sebab tu la sampai terluah dalam blog..hmm).
Pernah merungut?..ya
Pernah rasa sedih sebab family x bagi kita buat apa yang kita nak?..ya
Pernah tauriyah bercampur aduk dengan unsur penipuan?..ya
Pernah apa yang dirancang terpaksa diubah berkali-kali sebab nak ambik kira kehendak family?..ya


"Ma..nak p program tu boleh?"..
"kalau p sorang2, xdak kawan jangan dok p"...sebab tu saya sentiasa mencari teman penguat. Nampak macam x leh nak berdikari, selalu nak bergantung dengan orang lain. Terpulang bagaimana nak menilai. If u're not in my shoes, jz plz lend me ur strenght, stay besides me is enough..knowing that u're there is enough. Tapi kalau rasa x selesa, terpulang. 


Semua ni pernah saya alami. Baru hampir 4 tahun berada dalam medan ini, tapi macam2 dapat belajar.
Apa yang penting..usaha, doa, dan sabar. InsyaAllah ada jalan.
Sentiasa sematkan formula taqwa dalam hati. Siapa yang bertaqwa pada Allah, insyaAllah ada jalan keluar.

4 comments:

  1. be positive..lazimkan senyuman (jgn melebih sudeyh)..always be calm..

    ubat motivasi yg bkesan..

    ubat stress anje ^^,

    ReplyDelete
  2. ~tirah..

    yaa..hnya positive things yg kita mau...=))


    ~naimy..

    mmg dok bljq rajin senyum..sokmo sngt org kata ack serius..hehehe

    yup..ubt stress..bak kata acu, kalau stress, jgn tunjuk kita stress..nnti gelombng tu bejangkit kat org len..=)))

    ReplyDelete