Wednesday, June 8, 2011

~marathon seminggu~

Bismillahirrahmanirrahim.
Saja singgah belog sendiri. Terkejut. Rupa-rupanya hazwani ni ada blog. Tapi awat x update. Nak kata rumah x dak line intenet, mohong sangat la. Online fb boleh ja. Tapi awat x update pun?.. awat blog ni jadi anak tiri?.. Ni dah alang-alang singgah rumah sendiri, kot la nak post benda bemanfaat ka..ni dak..dok mai buat macam diari..haisy..


Xpa2..tengah nak panas enjin dulu, kongsi yang santai-santai dah la nowh..actually, nak cerita ja.
Minggu lepas, join program bawah kerajaan negeri..(insyaAllah ada post khas)
Minggu ni, join program yang lagi best, p makan kenduri. Dapuq memang x berasap, sebab tetiap hari ada ja kenduri. Alhamdulillah, makan memang makan, tapi yang paling penting, hubungan silaturrahim yang terjalin.
Sebelum ni x kenai mana pakcik tu, tapi bila dia panggil p kenduri, boleh kenai serba sedikit. Kalau yang dah sememangnya rapat, makin bertambah rapat hubungan insyaAllah.


Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).” (HR Bukhari)


MasyaAllah, cantiknya apa yang Rasulullah ajar. Jalinkan kasih sayang, insyaAllah Allah murahkan rezeki dan panjangkan usia kita.


Nak cerita sikit apa yang terlintas dalam kepala ni sepanjang marathon ke kenduri.
Saya suka memerhati, dan apa yang saya rasa, selalunya simpan sendiri ja. Kalau x puas hati sangat-sangat baru nk tebuka mulut nie. 
Tujuan buat kenduri tu molek sangat dah, sebagai hebahan si anak telah mendirikan masjid, telah mengikat diri dengan tanggungjawab dalam sebuah ikatan pernikahan. Alhamdulillah.
Tapi yang x bestnya, bila ada kelompongan yang terlihat jelas di mata, x yah susah2 nak guna microscope nk tengok.
Apa fokus utama tetamu kalau p kenduri? Yang pasti, semua orang nak tengok kedua-dua mempelai. Pakcik2 x kisah sangat part pengantin ni, tapi makcik2 merangkap kaum wanita tersangatlah kisah.
Pengantin=focus utama. Kalau ada apa2 yang x kena, memang membuka ruang untuk makcik2 memulakan diskusi. Sakit sungguh mata kalau tengok si pengantin perempuan yang berpakaian ketat sampai menyesakkan diri dia sendiri nak bernafas. Dia susah nk nafas, kita pun kena jugak tempias. Balut urat ka tutup aurat bhai?..adeyh..


Fesyen la ni, tudung memang completely dimasukkan ke dalam baju. So x yah dok kisah la tudung lepas dada ke tidak, memang x kan lepas pun. Allah..Bukan 100 200 mata yang memandang, tapi mungkin angka ribuan.


Fesyen la ni, sanggul memang akan terpacak atas kepala. Si pengantin jika dihias oleh mak andam, kemungkinan besar part sanggul tinggi ni xkan terlepas.Entah apa yang nak dibanggakan dengan ketinggian sanggul macam tu. Kadang2, kalau terserempak dengan orang2 yang berfesyen macam ni dalam tandas atau masjid, saja saya tengok tahap kepanjangan rambut tu. Hanya mencecah bahu, tapi kenapa yang sanggul mencecah ke siling??..hmm


Fesyen dari dulu sampai la ni, baju pengantin yang ada di butik-butik pengantin, kebanyakkannya berpotongan ikut bentuk tubuh badan. Mungkin pakaian harian si pengantin perempuan hanyalah baju kurung atau kemeja, yang x menampakkan shape badan. Tapi bila tiba hari bahagia sendiri, segala shape terserlah gara-gara pakaian yang disewa. Kenapa segala-galanya terkorban pada hari yang begitu bermakna?...Allah


Part berhias diri saja, dah bertimbun saham dosa dapat dikumpul. Jika wanita-wanita di luar sana berpakaian begitu kerana mereka tidak tahu, ampunkan mereka Ya Allah. Moga satu saat nanti, mereka mengerti. Ampunkan juga dosa-dosa kami yang menggelarkan diri sebagai daie, namun agenda dakwah banyak lagi yang belum tersebar. Seandainya saudaraku seakidah masih berpakaian sebegitu sedangkan mereka tahu, moga kehidupan mereka tersuluh dengan hidayahMu, dan dilembutkan hati untuk melaksanakan suruhanMu.


Barang yang terdedah tu cantik ke?. Masing-masing punya jawapan sendiri.
Apa yang penting, cantik pada pandangan Allah itu yang utama. Dan cara yang sangat simple, ikutilah apa yang disuruh. Jauhilah apa yang ditegah. Formula mudah.


kalau macam ni x ke sejuk mata memandang?..kak nisah, pinjam gambar ye..moga Allah merahmati pasangan ini. Both are DQian....

cantik itu bukan terletak pada terangnya warna, atau banyaknya manik..pasangan pengantin ni pun ada tarikan tersendiri...k.rahmah, moga bahagia ye..senior dq jugak..=)



contoh pakaian pengantin yang sempurna. Cantik pada manusia, insyaAllah cantik juga pada Pencipta..Kak akmal, still x pecaya la akak dah kawen..also my senior at dq..=)



Barakallahulakuma~



siap ada banner khas, asing tempat untuk muslimin dan muslimat. Kan bagus cenggini. Tadi p makan kenduri, baru ja nak mulakan suapan sulung, ada kaum adam mai join meja..haisy~



Barakallahulakum. Peliharalah diri dan setiap tingkah laku dengan syariat. InsyaAllah perjalanan hidup dan bahtera yang bakal berlayar akan terarah dengan sempurna..


p/s 1 : dah x leh nak merepek panjang2. Anak menakan mengigau, bangun teriak. Segala jenis bunyi even bunyi keyboard perlu dihentikan..huhu


p.s 2 : gambaq kat atas ni ialah contoh2 senior saya yang kawen waktu belajar. Baru nak masuk 2nd year. Respon mama bila saya tunjuk gambaq2 ni, 'belajaq bagi habeh dulu'..hehe..ok ma..noted!!

8 comments:

  1. wah, me noted too along.. hehe
    tp apa slhnya berbincang baik2 dgn mama tu.
    along kan dh matang. (mcm ada mksd t'sirat je..^^)

    ReplyDelete
  2. erk..pakat noted part bawah ja..macam2..=))..myb same boat different cabin la ni...

    ~afnan

    kalau berbicara dgn my ayong, kena berhati2..mode mengusiknya sentiasa ada..=)
    along dah matang, tapi ayongnya lagi matang..so, pehe2 la nowh...

    ReplyDelete
  3. ala.. w/pun 1st year tp kak wani kan dah nampak mcm student phd.. hehe.. boleh la tu..

    ReplyDelete
  4. ~bihah

    amboi dia..melampau sngt dah tu phd..master gagah g..=)

    ReplyDelete
  5. waa..phd tu =D
    acik, acu rasa bukan bunyi keyboard ja yg kena off, tp bunyi background blog ni pun kena tukaq rasanya...kasi off pon boleh~ :) hehe

    ReplyDelete
  6. ~acu

    hehe..if n even if u already able to memorize dis song, let me know eh..i'll change it..=)))

    ReplyDelete