Friday, October 8, 2010

~the hardest battle is versus within urself~


Assalamualaikum..=D
kisah yang saya tulis bawah ni ialah luahan hati kawan baik saya..dikongsi bersama, moga2 ada manfaatnya.





Bila time aku diam ja tu,better jangan ada sapa2 mai kacau. Tengah serabut. Berselirat ja semua urat n neuron dalam kepala hotak ni. Tengok orang pun nampak kecik ja even saiz dia tu layak masuk the biggest loser.
Konflik dalaman. Ni la masalah yang aku selalu tanggung. Perasaan berlawanan sesama sendiri, the good n the bad side.
Aku cerita kat hg ni sebab aku dah x tahan dah weh. Kadang2 sampai rasa nak hantok kepala kat dinding. X pun ambik gerudi tebuk lubang kat kepala,bagi masuk angin sikit.Heaven ja ,cooolio..
Aku syukur sangat weh, Allah bagi hidayah kat aku. Still sayang aku,even aku banyak buat dosa. Aku syukur, Allah x biar aku lama2 dalam lumpur kegelapan. Aku solat pun celup2 ja, aurat pun main tutup ja apa yang aku rasa nak tutup, kawan laki pun aku main taram ja kawan,peduli hapa aku lain gender ,kawan ja pun..dengan parents pun aku hampeh..perangai aku pun macam orang tader agama ja. Saja ja aku rewind balik semua ni, walopon aku tau hg mesti ingat lagi semua perangai buruk-keji-busuk-hampeh ni.
Serius aku syukur sekarang ni aku dah berubah. Tapiiii...x bohong weh,susah nak berubah..lagi sakit nak istiqamah..
Hg pun tau kan ,macam mana keadaan aku waktu aku dalam fasa turning point tu.
Aku rasa kuat sebab aku tengok hg boleh buat..Selalu hg pesan, kalau kita dah berazam, teruskan dengan niat baik kita tu even ada ja orang yg pandang senget kat kita..
X silap aku, dah dekat 7 bulan dah aku tinggal lifestyle aku yg dulu2 tu. Serius cakap, sakiitt...sakit bila terpaksa tinggalkan benda2 yg dah jadi habit..dah sebati..
Honestly, sampai sekarang aku layan lagi semua heavy music yg aku minat tu..xleh tinggal la weh linkin park,eminem,tAtu segala bagai..
Kadang2 kalau kalut sangat nak g kelas, aku x ingat dah stokin, armsocks semua..tapi baju still yg longgar laa,aku ingt lagi pesan hg, pakai baju n seluar jgn sampai nampak shape...
Quran aku cuba jugak baca paling kurang 1 muka sehari, even environment mmg lansung x support, hg phm2 ja la housemate aku cmna.
Banyak kali jugak la, aku terover dose dengan brothers2 dalam kelas aku...Tapi aku ingat pesan hg, jgn lebih2 kawan dengan laki..there is no such 'friendship relation' btween boys n girls.


Aku rasa serabut gila ,bila aku nak buat sumting yg baik tu, akan ada 1 side lagi dalam diri aku suruh aku layan ja habit2 lama aku..n bila dah terbuat habit lama tu,baru rasa besalah gila sebab b4 dis dah janji nak berubah..tension3.. 


~Saya pejam mata saya buat seketika. Pedih pulak rasa tengok skrin lama2. Dah berair dah mata ni..tengah potong bawang ka baca emel ni..huhu
Ingin teruskan pembacaan, tapi ada sesuatu yang menghalang,otak saya x memberikan arahan kepada mata untuk terus membaca. Sebaliknya saya pulak yang mula termenung jauh. Kekadang tersenyum sendiri
Baca luahan hati teman saya sejak berusia 10 tahun itu, seolah2 membaca luahan hati sendiri. Saya pulak yang b'monolog sendiri. Apa yg ditulis teman saya itu, saya jugak pernah merasai. Saya jugak pernah berada dalam situasi seperti itu.


Excited tengok Prison Break sebab jalan cerita yg sangat superb, tapi x leh nafi la,layan cerita tu sebab wentworh miller tu hensem sangat..
Bila baca buku2 tentang fakta n Islam, memang take time nak habeh..macam mengeja ja rasa..kadang2 1 topic tu behari2.. tapi bila layan novel hlovate n komik ben, laju ja khatam..
Sambil2 dok basuh baju kat toilet tu, sedar2 dah habes 1 lagu avril...aiseh
Bila baca paper tu, lagi excited kalau baca bab artis..berita isu semasa baca gutu2 ja..
Sanggup ja celik mata luas2 nak habeskan movie marathon..korea pnya pasai..kdg2 tu,siap ngulang lagi tgok lee dong wook belakon..nth hape punya perangai..
Kadang jadi dilema ..hitz ka ikim...last2 bukak radio kedah..ambik ko..haha
Lagu2 merepek dalam henset bukan semua saya buang, x tahan daulat dowh..


Semua benda ni memang acap kali mmbuatkan saya dalam dilema ketika dalam fasa betul2 nak berubah..sebab dah sebati,so susah nak ubah..
Saya pernah berada dalam fasa itu. Pernah merasa peritnya nak lawan kehendak sendiri. Banyak kali jugak saya kalah, tapi saya x pernah mengalah untuk benar2 berubah. Secara jujur saya cakap, bukan senang nak berubah, tapi benda tu x mustahil dengan mujahadah. Keyword; mujahadah. 
Lawan kehendak diri..Ingat,apa yang nafsu suka tu, selalunya tu benda yg x baik, tu benda yang buat kita lalai. Macam mana la foundation in faith nak kuat kalau terus-terusan layan benda lagho...huh..






Apa yg saya nk tekankan, bukan x boleh nak layan korean drama segala bagai...tapi 1 benda yg kena ingat..
' jangan kerana minat, terpinggir syariat '
Perhatian..saya bukan mutasyaddid..aiseh
Nak dengar lagu lindsay lohan atau taylor swift boleh ja..tapi bagi paham dulu lyric lagu tu..takut jugak dy sebut benda merapu ka, kita yg english muet dapat band 3 ja ni, langsung x paham apa..main ikut ja..x ke haru..
Nak marathon boys over flower pun boleh... tapi solat awal waktu b'jemaah kat surau, tutorial,study untuk kuiz jgn sampai terabai..
Masing2 boleh relate dengan hobi masing2, kalau saya nak tulih semua,mau tecabut button keyboard ni.
...tapi apapun, formula dia senang ja..' jangan kerana minat, terpinggir syariat '


"..bukan mudah untuk berubah
dari tanpa arah ke sejadah,
dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan.."
 -ayat ni sapa yg dah baca versus by hlovate tau la...sangat bes novel ni...=]


p/s: emel kawan saya x balas lagi..last2 p tulis blog pulak..haisy...
xpa la, senang cerita,bagi link blog ni kat dy..=D

5 comments:

  1. yup wani.. we share da same feeling.. at dat moment, sumtimes we really need frenz to correct us... really need frenz that can walk together to the heaven.. ~_~

    ReplyDelete
  2. insyaAllah et....
    u'll never walk alone...
    sapa penah rasa, dy tau la macam mana feeling tu..huhuu

    ReplyDelete
  3. never walk alone..*memori TTK*

    i'm in d same club =)

    perubahan memerlukan pengorbanan dan kesungguhan..

    ~ Imam Al-Ghazali, beliau berkata: "Carilah hatimu di tiga tempat. Pertama ketika membaca AL-QURAN, kedua ketika SOLAT dan ketiga ketika engkau MENGINGATI MATI. Jika pada tiga tempat itu kamu tidak menemukan hatimu maka mohonlah kepada Allah agar Dia memberimu HATI YANG BARU kerana sesungguhnya kamu ketika itu tidak memiliki hati. ~

    ReplyDelete