Monday, February 20, 2012

~begin with the end in mind~


“ Sihat x ni?..muka nampak penat sangat..”, tegur sorang makcik cleaner
Aku, “Sihat2..penat sikit makcik”

X bohong makcik, penat sangat..x terurus ja rasa. Dapat mesej, malam ni meeting..mesej lain pulak masuk, ada pejumpaan..dapat mesej lagi, meeting kat masjid.. x kan nak belah badan jadi 3. Fiqh aulawiyat; bila berteori mudah sekali, tapi bila dah dalam situasi, serba salah x tau yang mana satu nak pergi. Ada orang yang berjiwa besar, cool ja bila kerja bertimbun2. Tapi aku memang surrender, cepat serabut. Kalau 4 5 benda kena buat serentak, memang jadi one liter of tears la..adoyai

Penat memang penat, tapi apa la sangat kalau nak banding dengan mereka yang terdahulu. Nak tempuh jalan ni bukan senang. Sebab susah lah, Allah janji nak ganjarkan dengan syurga.

Jom review sirah. Saat Al-Khabbab memohon supaya Nabi berdoa kepada Allah agar dipercepatkan kemenangan Islam lantaran kerana tidak tahan dengan ujian dan cabaran yang ditimpakan kepada orang muslimin ketika itu, lantas, Rasulullah mengatakan "Adakah kamu mahu termasuk dalam golongan yang tergesa-gesa sedangkan kaum yang terdahulu mempertahankan Islam sehingga ada yang disikat menggunakan sikat besi" Lalu menangis Al-Khabbab kerana tindakannya. Syahidnya beliau membawa kesan luka yang besar di belakang tubuhnya. 

Allahurabbi..hebatnya para sahabat..


Review pulak buku Stephen R.Covey;

Habit 2; begin with the end in mind, is to begin today with the image, picture, or paradigm of the end of your life as your frame or reference or the criterion by which everything else is examined. Each part of your life- today’s behavior, tomorrow’s behavior, next week’s behavior, next’s month behavior; can be examined in the context of the whole, of what really matters most to you. By keeping that end clearly in mind, you can make certain that whatever you do on any particular day does not violate the criteria you have defined as supremely important, and that each day of your life contributes in a meaningful way to the vision you have of your life as a whole. To begin with the end in mind means to start with a clear understanding of your destination. It means to know where you’re going so that you better understand where you’re now and so that the steps you take are always in the right direction.


Habit ke2 dari buku the 7 habits of highly effective people; begin with the end in mind. Yup, so true..kalau kita dah ada taget, apa2 yang kita buat pun menjurus ke arah tu. Walau susah, walau payah, tetap juga tempuh jalan tu, sebab kita dah ada aim di hujungnya. Kita dah taget apa yang kita nak, so apa2 tindakan yang kita buat pun, adalah step2 untuk capai impian kita.

Kalau matlamat hidup kita redha Allah dan nikmat syurga, then, work for that. Apa2 kerja yang kita buat, make sure in line dgn matlamat kita. Kalau rasa susah sekalipun, kita tetap akan teruskan sebb benda tu yang kita nak. Begin with the end in mind. Bahagia di syurga, atau terseksa menderita, kita sendiri yang pilih. Kita sendiri yang atur langkah.


Mencipta seni kematian, bukan hanya sehari dua..

Be strong..
Be positive^_^

p/s: malam ni bakal terbelah 3..smile like sunshine^__^

1 comment: