Thursday, April 7, 2011

~resting phase~

Bismillahirrahmanirrahim..=)
cuba teka la ni musim apa?..
..musim bola?..totally salah. Musim durian pun salah... Musim menuai padi pun salah.. Jawapan yang paling tepat, la ni tengah musim EXAM..i laaike this alphabets, turns me become a zombie..and dun forget, our beloved 1 m'sia also in fitnah-memfitnah musim....apa nak jadi la..dunia akhir zaman..huhu



......

Apa ciri-ciri kalau tengah musim exam?..
Setelah dibuat beberapa observation and hypothesis, rasanya dah boleh jump into conclusion..
Kalau musim exam, ampaian konfem kosong..x yah nak rebut-rebut dah nak sidai pakaian, sebab semua orang x dan nak buat kerja-kerja sampingan macam ni..
Next ciri-ciri, semua orang ada lingkaran gelap bawah mata a.k.a menjelma jadi zombie. Mana taknya, out of 48 hours, kalau boleh dapat 3 4 jam utk tidur tu pun kira rahmat dah..memang menguji tahap immune masing-masing..
Time exam macam ni, setiap bilik akan penuh dengan kertas-kertas yang dilekat kat dinding. Macam-macam jenis tulisan ada, kata-kata semangat, mesej yang kawan bagi, formula yang kena hafal. Smart pulak tengok wall paper camtu..haha

~best wallpaper eva

Kalau musim exam, menu makanan pun berubah. Time dok dinner, tiba-tiba sorang adik ni tanya. "kak wani cuba teka saya minum air apa?". Dengan penuh keyakinannya saya jawab air cincau. Tapi dia kata salah.."emm, air sarsi?"..salah jugak. Pastu adik-adik ni pakat gelak ramai-ramai. Rupa-rupanya depa pakat order kopi o ais..Haisy, macam2.. Punya la x mau bagi mengantuk..
Next point; topik perbualan semua orang memang sangat ilmiah, x dak dah sembang merepek2. Kat dalam bilik basuh, ada 2 orang classmates tengah basuh pinggan. Memang memaximisekan penggunaan masa, sambil dok membasuh, depa tengah dok revise mechanism utk vision, apa pigment yang terlibat kalau melihat pada waktu malam, apa pentingnya rod n cone, receptor yg terlibat.. Thanks guy, boleh tumpang revise..hehe


Tolong doakan saya dan kawan2. Exam bukannya habes lagi pun, cuma ada gap sikit untuk next paper, sebab tu dan lagi dok merepek kat sini..xpa, saja nak release tension..=)..Macam-macam cara nak bagi hilang stress. Ada yang g cherating main2 pasir, ada yang outing g mall, ada yang pegi talaqi di uia pj and mostly hibernate dalam bilik masing-masing, including me..Malam esok ada majlis penutup musabaqah hafazan peringkat kebangsaan, jom pakat2 p. Apa pun cara yang kita pilih, yang pastinya, dekat dengan Quran dan apa2 perkara yang mengingatkan kita kepada Allah adalah cara yang paling terbaik nak hilangkan stress..
Ada lagi 3 paper; anatomy, computer in science, syafawi al-Quran..Moga-moga dapat buat preparation yang terbaik dalam senggang masa yang ada ni.

~kalau study last minit jadi la gelabah cam yg dok buat math tu..haha

Exam dan hafal memang 2 benda yang x boleh nak pisah. Kalau subjek calculation tu x yah cerita la, x bnyak sangat kena hafal, exam calculus siap open book lagi. Cuma kalau subjek macam management, anatomy, physiology, by hook or by crook, memang kena hafal. Kalau x, alamatnya x dak bahan la nak goreng dalam exam. Kadang-kadang kalau dah banyak sangat baca dan hafal, rasa macam concentrated sangat-sangat kepala, dah b'campur setiap topic. Mesti ada cara kan macam mana nak excellent bab-bab hafal ni. Saya pun x dak la terror sangat, tapi ada nak kongsi tip, dapat dari buku solusi..


Tip asas untuk meningkatkan ingatan:
~yakinkan diri bahawa kita mempunyai ingatan yang kuat
~kenal pasti perkara yang betul-betul perlu diingat
~kenal pasti perkara yang x perlu diingat
~tukar perkara-perkara yang kita selalu lupa kepada bentuk soalan pengingat
~buat kad pengingat
~permudahkan perkara-perkara yang susah nak diingat
~beri penghargaan kepada otak


Kalau ada yang x paham, boleh rujuk solusi isu perdana. Saya tertarik dengan 1 point ja, 'kenal pasti perkara yang x perlu diingat'...
Cuba check tengok, sebenarnya macam-macam ada dalam kepala kita ni. Dan yang ada ni bukan semuanya penting pun, yang x penting ni x perlu disimpan dalam otak. Kena remove. Nak bagi banyak space untuk maklumat-maklumat yang penting. Dan yang paling penting, remove maklumat yang x penting yang langsung x bagi manfaat dan memang ada ciri-ciri maksiat. Takut-takut, maklumat yang x penting tu bukan setakat memenuhkan kepala, tapi juga menggelapkan hati. Ingat, ilmu itu cahaya, x boleh bercampur dengan kegelapan.

Sedar x sedar, banyak sungguh lirik lagu yang kita ingat. Lirik yang elok-elok tu x pa la, saya fokuskan lirik yang merepek-merepek ni. Punya la kuat ingatan, lirik lagu eminem yang panjang berjela pun boleh ingat. Key point; kalau maklumat tu x bermanfaat pun untuk kita, remove dari ingatan. Kita sendiri yang define maksud 'manfaat' untuk diri kita. Kalau rasa dok ulang sebut tu boleh tambah pahala, terpulang la.
Kalau masuk bab hiburan, memang cukup senang kita nak install maklumat-maklumat tu dalam kepala. Nama artis-artis korea yang lebih kurang sama pun senang ja nak ingat, tapi kalau nama sahabat-sahabat Rasulullah?..saya x tanya orang lain, tapi diri sendiri
Terror ja kita kalau cakap bab biodata artis yang wujud kat muka bumi ni, tapi kalau perjalanan hidup ulama-ulama?..juga soalan untuk diri sendiri..
See...banyak sungguh maklumat yang x penting dalam otak kita ni. Jom pakat remove dan gantikan dengan maklumat2 yang bermanfaat, bukan setakat manfaat untuk dunia, tapi juga untuk akhirat. Ighfirli Ya Allah..



Nak selit bab politik sikit..(haha, dan lagi..)
Apa yang x bermanfaat dan kotor dalam kepala kita, jom kita remove dan gantikan dengan yang baik-baik belaka.
Apa-apa saja benda yang kita nampak x elok kat sekeliling kita, jom ganti dengan yang elok.
Surely, kerajaan sekarang memang WAJIB DIGANTI dengan pimpinan yang baru, 'be end' yang sedang memerintah sekarang ni memang 'kotor'. Dan isu yang sedang dimainkan dalam dunia politik sekarang pun teramat la kotor. Ketika media dunia rancak membincangkan perkara penting seperti radiasi impak dari tsunami Jepun, kebangkitan rakyat di Timur Tengah hingga Afrika, tapi media negara kita lebih seronok memainkan politik berasaskan tuduhan seks dan video lucah.
Moga Allah tunjukkan dan menangkan kebenaran..

~doa senjata umat Islam~


~buat semua kawan-kawan yang sudah,sedang,dan bakal exam, study rajin-rajin..do the best, submit our effort to Him. Never forget that everything is belong to Him. Pray a lot, it works everytime. "O Allah, give me a clear heart and mind for me to learn"

7 comments:

  1. haha , mcm tahu je sp yg gi maen pasir tu =p

    ReplyDelete
  2. wargh..teraso den. x yakin yg sy boleh kuat ingtan..yg tau hny ckp, i jenis short memory. xkuat nk hafal2 ni..nah.skrg kena la yakin..
    n the korea koreang tu...lagi lah,xyah kata pa.sdiri mau ingatla kan? huhu

    ReplyDelete
  3. fadhlina : haha. kte pun tau sape yg g main pasir tuh [sibuk] :D

    wani, cuba check tengok :p [ayat wani]

    ReplyDelete
  4. ~owner..
    next sem kita p main aci sembunyi dalam pasir pulak naa..advance sikit..haha

    ~asma..
    asma' boleh..k.wani yakin..dan kamu pun lagi kena yakin.."permudahkan bnda yg nak diingat"..buat la formula pelik2 pun..asalkan kamu senang nak ingat..=)

    ~anis..
    so sweeet..(ni ayat anis)..=)

    ReplyDelete
  5. oh~

    nak tukar hard disk baru..byk virus =(

    ReplyDelete
  6. ~naimy..
    mungkin jugak tu salah satu cara..=)
    ada pc fair..tunggu apa lagi..hihi

    ReplyDelete