Friday, February 25, 2011

~we choose~






~i know the road is long...

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free


I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy


My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

~mood: sedang mencari kekuatan diri,sambil dengar lagu sami yusuf..make me strong Ya Allah. Entah di mana silapnya, urusan kerja jadi serabut. Suka bertangguh dan gagal menguruskan masa dengan baik menyebabkan kerja stack on each other. Semua orang mempunyai 24 jam, tapi x semua memiliki 24 jam. Nak kata diri ni sibuk, orang lain lagi sibuk wani oi...manage your time well wani, jangan sampai tergolong dalam golongan mereka yang rugi.
Alhamdulillah, hari ni baru terasa sedikit lapang, moga2 list 'things to do' yang dibuat semalam berjaya dilaksanakan, insyaAllah.

Brainstorm soalan interview, buat appointment, sesi bersama perodua, 'siapkan' assignment kos, assignment chemsketch, assignment UNGS...dan beberapa perkara yang x dapat disebut...semua kerja ni memang memenuhkan jadual harian. Tak nafi, memang penat, tapi puas bila dah bejaya setelkan. Yang tu yang dah siap, yang menunggu pun banyak lagi, assignment physiology dan case study MGT sedang menunggu..huhu.

Semua kerja sekolah yg cikgu bagi ni memang 1 kemestian, dan macam mana kita sebagai student nak respon pada tanggung jawab tu yang lagi penting. Memang kerja seorang guru nak didik student dia, so salah satu cara bagi homework. Then, terpulang pada student macam mana dia nak buat kerja tu, sama ada nak meletakkan effort 200% atau nak buat cincai ja..terpulang. Yang pasti, 1st step kita akan menentukan hasil pada langkah yang terakhir.


Analoginya perjalanan hidup kita pun sebegitu. Kita x dapat nak ubah pada apa yang telah ditakdirkan, tapi kita yang menentukan bagaimana kita ingin memberi respon pada taqdir tersebut. Jika ditaqdirkan sesuatu perkara pada diri kita, ingat, remote control ada di tangan masing2, kita yang pilih button apa yang kita nak tekan.


Kisah seorang ayah dan kopi. Si ayah, ibu dan anak rancak berbual, tiba2, dengan x sengaja si anak tertumpahkan air kopi atas kemeja ayahnya. Kejadian berlaku ketika keluarga ini sedang bersarapan sebelum masing2 ke pejabat dan sekolah.

2 situasi yang mungkin berlaku bergantung kepada button apa yang dipilih oleh si ayah.

Scene 1
Kopi tertumpah, si ayah marah Alif yang sedang ketakutan.  Belum pun sempat Alif menghabeskan sarapan, En.Ali dah pun start kereta. Tergesa-gesa Alif keluar rumah sambil membawa beg sekolah. Dalam kereta pun x habes2 lagi En.Ali membebel, semua perkara diungkitnya, tentang pelajaran Alif, kawan2 Alif....
Setelah sampai ke sekolah, baru Alif sedar, dia telupa nak ambil bekal makanan yang Puan Ana sediakan, dan En.Ali pun terlupa nak bagi duit belanja sebab terlalu marah..(kisah selanjutnya boleh sambung sendri ikut kreativiti)

Selepas hantar Alif, En.Ali pulang ke rumah sebab nak tukar baju. Nak jadi cerita lagi bes, wife dia x gosok lagi kemeja lain sebab ada nature call tadi..huhu..Apa lagi, turn wife dia pulak kena fire.

“Awak ni...lain kali gosoklah semua awal-awal. Tak kan semua benda nak kena ajar. Saya dah lambat ni...nanti gaji saya kena potong...lepas tu, nak makan apa kita??..bla  bla..”. Maka Puan Ana pun menggosok baju kemeja yang lain dengan ala kadar sahaja dek kerana dimarahi oleh suaminya. Muncung si isteri juga panjang.

Dalam perjalanan ke pejabat, baru En.Ali perasan, dia tertinggal beg yang mengandungi dokumen penting. En.Ali berpatah balik ke rumah. Masa dah suntuk, namun malangnya En.Ali terperangkap dalam kesesakan jalan raya.....
Marah si suami berterusan sehingga ke pejabat. Mangsa seterusnya adalah pekerja bawahan.



Scene 2

Kopi tertumpah, En.Ali rasa marah, namun ditahan dan cuba untuk tersenyum. Dengan tenang, En.Ali meminta Puan Ana menggosokkan kemeja lain.

Alif yang dalam ketakutan dipujuk lembut oleh si ayah. Untuk menjimatkan masa, En.Ali menghantar Alif ke sekolah terlebih dahulu. Alif mengambil bekal, kemudian cium tangan si ibu, then masuk kereta. Dalam perjalanan, sempat lagi mereka berjenaka..(boleh sambung sendiri ikut citarasa..=)
.
En.Ali bergegas pulang ke rumah semula kerana ingin menukar kemeja yang kotor tadi. Setelah menukar pakaian, En.Ali mengambil beg yang dihulurkan,kemudian mencium dahi si isteri, dan melangkah ke pejabat dengan tenang...

En.Ali tiba di pejabat tepat pada masa, bertegur sapa dengan pekerja lain dengan mesra.......(dan seterusnya)




~10% adalah taqdir, 90% lagi adalah bagaimana kita respon terhadap apa yang berlaku kepada kita. Jika tersalah memilih button, kita sendiri yang tanggung akibatnya. Efeknya bukan sikit, tapi berkaitan dengan hal2 lain.
Tekanlah brek ketika emosi cuba menguasai diri.
We have the remote control, so we choose which button we want to press.
In some cases, don't forget to use 'pause button' @ butang sabar. Pause sebentar, untuk berfikir respon terbaik=)


p/s: untuk menyiapkan assignment kos, ramai yang TERpress button copy paste..haha..terpaksa weh, memang x sempat dan x reti..sory dr. =)




1 comment: