Monday, February 20, 2012

~begin with the end in mind~


“ Sihat x ni?..muka nampak penat sangat..”, tegur sorang makcik cleaner
Aku, “Sihat2..penat sikit makcik”

X bohong makcik, penat sangat..x terurus ja rasa. Dapat mesej, malam ni meeting..mesej lain pulak masuk, ada pejumpaan..dapat mesej lagi, meeting kat masjid.. x kan nak belah badan jadi 3. Fiqh aulawiyat; bila berteori mudah sekali, tapi bila dah dalam situasi, serba salah x tau yang mana satu nak pergi. Ada orang yang berjiwa besar, cool ja bila kerja bertimbun2. Tapi aku memang surrender, cepat serabut. Kalau 4 5 benda kena buat serentak, memang jadi one liter of tears la..adoyai

Penat memang penat, tapi apa la sangat kalau nak banding dengan mereka yang terdahulu. Nak tempuh jalan ni bukan senang. Sebab susah lah, Allah janji nak ganjarkan dengan syurga.

Jom review sirah. Saat Al-Khabbab memohon supaya Nabi berdoa kepada Allah agar dipercepatkan kemenangan Islam lantaran kerana tidak tahan dengan ujian dan cabaran yang ditimpakan kepada orang muslimin ketika itu, lantas, Rasulullah mengatakan "Adakah kamu mahu termasuk dalam golongan yang tergesa-gesa sedangkan kaum yang terdahulu mempertahankan Islam sehingga ada yang disikat menggunakan sikat besi" Lalu menangis Al-Khabbab kerana tindakannya. Syahidnya beliau membawa kesan luka yang besar di belakang tubuhnya. 

Allahurabbi..hebatnya para sahabat..


Review pulak buku Stephen R.Covey;

Habit 2; begin with the end in mind, is to begin today with the image, picture, or paradigm of the end of your life as your frame or reference or the criterion by which everything else is examined. Each part of your life- today’s behavior, tomorrow’s behavior, next week’s behavior, next’s month behavior; can be examined in the context of the whole, of what really matters most to you. By keeping that end clearly in mind, you can make certain that whatever you do on any particular day does not violate the criteria you have defined as supremely important, and that each day of your life contributes in a meaningful way to the vision you have of your life as a whole. To begin with the end in mind means to start with a clear understanding of your destination. It means to know where you’re going so that you better understand where you’re now and so that the steps you take are always in the right direction.


Habit ke2 dari buku the 7 habits of highly effective people; begin with the end in mind. Yup, so true..kalau kita dah ada taget, apa2 yang kita buat pun menjurus ke arah tu. Walau susah, walau payah, tetap juga tempuh jalan tu, sebab kita dah ada aim di hujungnya. Kita dah taget apa yang kita nak, so apa2 tindakan yang kita buat pun, adalah step2 untuk capai impian kita.

Kalau matlamat hidup kita redha Allah dan nikmat syurga, then, work for that. Apa2 kerja yang kita buat, make sure in line dgn matlamat kita. Kalau rasa susah sekalipun, kita tetap akan teruskan sebb benda tu yang kita nak. Begin with the end in mind. Bahagia di syurga, atau terseksa menderita, kita sendiri yang pilih. Kita sendiri yang atur langkah.


Mencipta seni kematian, bukan hanya sehari dua..

Be strong..
Be positive^_^

p/s: malam ni bakal terbelah 3..smile like sunshine^__^

Saturday, February 11, 2012

~lesson in life~


Bismillahirrahmanirrahim..Dengan nama Allah, aku bertinta. Selawat dan salam atas junjungan mulia Muhamammad SAW serta para sahabat.

Jarum jam berdetik, tanpa sedikit pun menghiraukan manusia yang masih berkejar-kejar menyudahkan urusan dunia. Masa itu milik Allah, moga keberkatan masa itu Allah izinkan menjadi milik kita semua. Hari berganti minggu berganti bulan, rutin harian tetap diteruskan, walau terasa lelah dan beban, kerana aku tahu, jika baik urusan duniaku, moga-moga kelak menjadi bekalan.

Kelopak mata dirapatkan, berfikir dan bermuhasabah, apakah kualiti hidupku pada tahun yang lalu. Bagaimanakah berlalunya usiaku? Banyak lagi maksiat dari ibadat..banyak lagi ketawa dari bersederhana..Allah

2012..22 tahun..tahun ke-2 sebagai pelajar jurusan bioperubatan. Ini medan aku. Ini jalan takdirku. Tahun ini makin panjang langkahku. Yang pasti makin menitis peluhku. Positif positif positif. Pesan teman bila aku mula serabut walau baru seminggu cuma kami berdua merangka plan untuk tenure ini.

Blog bersawang, blog jadi anak tiri, blog x update berbulan2<<<ini adalah deskripsi paling sesuai untuk blog ni aku rasa. Walaupun dah macam nyawa2 ikan dah, tetap juga cuba untuk bernafas. Blog=medium untuk berkongsi ilmu, tapi kali ni nak mintak izin sekali lagi nak buat macam diari^__^  (ayat direct; blog aku, suka hati aku la nak buat apa pun..haha) ..Takdak apa pun nak kongsi kali ni, cuma nak lepas gian tekan keyboard dan bercerita pengalaman.


…………………………………………………………………………

Ubat batuk, ubat demam, ubat selesema, susu collestrum, smart coco, kurma, walit gold, minyak cap kapak, tiger balm, minyak gamat. Serius, rasa macam nak p meniaga ubat, haha..Memang macam ni la checklist kalau nak bertolak balik uia dari rumah. Dr. mama akan memastikan semua well prepared. Berat beg dengan stok ubat ja.

Hidup kalau nak teratur dan bahagia, kena ada perancangan. Kalau tahu nak bermusafir jauh dan lama terdedah dengan penghawa dingin, jangan lupa bawak baju tebal. Kalau tahu immune badan lemah dan x berapa sihat, kena ada stok bekalan ubat. Analoginya begitu, wajib ada bekalan untuk menempuh perjalanan yang panjang. Di dunia, inilah tempat kita mengumpul bekalan secukupnya, kerana dengan bekalan inilah kita akan menempuh perjalanan yang tiada henti di akhirat kelak.




Pilihan 1; balik kl dengan abang, free of charge, selesa dalam grand livina, boleh main dengan anak buah, sampai terus ke tempat kursus.

Pilihan 2 ; balik kl dengan bus, tiket rm40, krEm la sikit kalau dalam bus, kena angkut beg yang berat tahap dewa, naik bus dengan kawan, adik ni x pernah travel sorang2, so kena ada teman.


Hidup kita dihidangkan dengan pelbagai pilihan. Ingin ke kiri atau ke kanan. Ingin berlari atau berjalan. Kadang2, pilihan itu jugak dihiasi dengan pengorbanan. Beristikharahlah dalam setiap tindakan, bukan hanya sewaktu buntu dalam hal jodoh baru kita nak minta Allah tunjukkan jalan. Kita inginkan pilihan 1, tapi kalau hanya kita yang bersenang-lenang tapi kawan pula sedang terkapai-kapai sendirian, apa guna hidup berteman kalau dalam hal kecil pun x boleh nak berkorban. Pesan mama, ‘mudahkan urusan orang lain, mana nak tau, lepas ni kamu pulak yang susah’..




Tiba awal di tempat kursus. 5 hari akan berprogram dengan yayasan bank rakyat..(video 5 hari bersama~mokara is osem~ Nampak macam cool, tapi cuak la jugak, ye la, xda kawan boleh buat geng. Check in bilik. Fulamakk..datang kursus ke tengah honeymoon nih..bilik macam hotel, complete dengan tv flat screen lagi..I’ve no roommate, maka bermaharajalela lah beta di dalam bilik tu sorang2.. Tempat penginapan dah mewah, makanan lagilah mewah. Makan sehari 6 kali. Ayam, udang, sotong, daging, segala bagai ada..tinggal lagi octopus ja pihak catering x hidang. Berkursus pulak memang full time dalam dewan yang serba lengkap. Then,apa lagi yang x kena wani??...~demam~



Hargailah 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya, nikmat sihat sebelum sakit. Kalau dah sakit, apa guna lagi duit banyak, rumah besar, makanan sedap2. Semua dah nampak kecil pada pandangan mata. Suhu badan meningkat panas, peduli lagikah aku dengan penghawa dingin dalam bilik yang ala-ala hotel. Dalam cuaca yang panas terik, dihidangkan pulak dengan jus ais, peduli lagikah aku dengan nikmatnya minuman sejuk kalau batuk sampai terbongkok-bongkok. Hidung tersumbat sampai nak bernafas pun rasa susah, tertarik lagikah aku dengan lazatnya makanan yang terhidang.  Sungguh, nikmat sihat tu yang paling penting. Tapi kita ni jarang sangat nak bersyukur untuk perkara2 yang x berbentuk material ni. Bila Allah dah tarik balik nikmat kesihatan , baru mula nak hargai..baru rasa nak dekatkan diri dengan Ilahi. Manusia, beginilah sifatnya. Syukur itu jarang sekali, yang kerapnya asyik nak merungut. ~Jagalah kesihatan molek deh^^.. Makan jangan sampai tahap nk mengobeskan badan. Jaga hak tubuh, kesian sama kat perut yang nak memproses ni. Suplement jangan lupa, ringan2kan badan untuk bersukan, selalunya sister yang malas sangat nk riadah2 ni. Pernah sekali sem lepas g jogging dengan senior dq, ingat sampai sekarang ayat akak nih; ‘akak jogging ni sebab nk bg tubuh sihat, rasa badan ringan, nanti mudah nak beribadah..x rasa berat nk solat’..masyaAllah, pandang sisi mereka yang dekat dengan Allah, semuanya untuk nilaian ibadah.




3 hari slot kursus ni pihak consultant yang ambil alih. Semua modul dan aktiviti, bergantung sepenuhnya dari trainer.  Buat menara bertingkat dari playing card, reka mesin bermotor menggunakan manusia, main golf, menari poco-poco, chicken dance, cipta racing car dari paip pvc, main jet, etc.. Dalam ketawa, ada juga kekoknya. Cuba untuk menghadirkan diri dalam suasana, cuba untuk memudahkan orang sekeliling dengan kehadiran kita yang berlainan penampilan. Realiti sebenar masyarakat memang macam tu, kena terbuka dan berlapang dada. Terbuka memang terbuka, tapi bila part menari ala2 ali baba, memang senyum tawar ja la yang mampu, ..cannot go, adoyai, sesak nafas .. Masih ingat sampai sekarang, respon salah seorang peserta lelaki waktu slot persembahan.. seorang peserta perempuan lakonkan watak yang gedik dan menggoda, si peserta lelaki aka penghulu ni, terus pusing ke belakang sambil tangan menolak ke belakang kopiah di kepala dan memicit2 kepala yang sakit tiba-tiba. Aku ni picit kepala dari semalam lagi syeikh..dunia oh dunia.. Nway, Alhamdulillah, banyak dapat ilmu dan kawan2 dalam kursus ni. Abang2 fesi pun memang style la, boleh buat geng..Mokara is the best^^..



Bertahun lama ikan dalam lautan yang masin, tapi isinya maintain ja kan. Xdak pulak ikan2 ni transform jadi ikan masin. Kalau ikan pun boleh berprinsip macam tu, masakan kita si pemakan ikan ni x boleh jugak nk berprinsip. Ni x, tengok orang ni jadi yuna, kita pun naaaak jugak. Orang ni pakai bulu mata palsu, kita pun nak jugak. Kemonla..jangan mudah sangat terikut2 dengan orang lain. Prinsip kena ada, so that kita x kan mudah terikut2 dengan environment. Jom review sirah sikit, ingat lagi x kisah sahabat rasulullah yang bernama Abu Zar? Beliau berasal daripada Bani Ghifar, kabilah yang terkenal dengan aktiviti menyamun dan merompak. Tapi Abu Zar x terpengaruh pun. Bukan setakat x terpengaruh, malahan beliau pulak yang bawak pengaruh baru. Setelah merantau ke Mekah, berjumpa Nabi Muhammad dan memeluk Islam, Abu Zar balik ke kampung halaman dan ajak kabilahnya kepada Islam. See, hebat x hebat orang yang bervisi dan berprinsip, masyaAllah.

Masih ingat pesanan mantan exco LADAR sewaktu di dq dulu, ‘berprinsip jangan jumud, terbuka jangan hanyut’. Ringkas tapi padat. Masing2 boleh berprinsip, tapi kalau dalam keadaan yang memerlukan sedikit kelonggaran, ikutlah keadaan, raikan perbezaan. Tapi jangan pula sampai kita yang hanyut, berpada2 lah dalam bertindak. Kadang2, kita dah rasa selesa dengan penampilan diri sendiri, contohnya, berjubah dan bertudung bidang besar. Penampilan sebegini, memang sangat2 diraikan kalau environmentnya terjaga indah seperti di kiri kanan bukit. Tapi kalau dalam suasana yang agak ho ha he ha, dan aktiviti2nya pun asyik nak menari saja, maka fikir2kanlah pakaian yang sesuai. Apa2 pun, terpulang pada pandangan setiap individu.

Teladan terbaik untuk kita adalah kisah Rasulullah SAW. Baginda adalah seorang anak yatim yang tinggal di padang pasir. Baginda hidup di tengah-tengah masyarakat jahiliah yang asyik bersengketa antara satu sama lain. Masyarakat pada masa itu bergelumang dengan seribu satu amalan yang tidak bertamadun. Secara logic, nabi sepatutnya terpengaruh dengan budaya dan cara hidup masyarakat di sekelilingnya. Namun, hal itu tidak berlaku dan tidak ada sesiapa pun yang menjangkakan, di tengah-tengah masyarakat tanpa tamadun ini akan lahir seorang manusia yang bakal mengubah segala-galanya




Dari tempat kursus ke puduraya. Mengharapkan tiket untuk pulang ke uia tercinta. Dah 3 round berpusing2 kat kawasan kaunter  tiket. Semua tiket habes, nak teriak ja rasa. By hook or by crook memang kena balik jugak. Doa x putus2 aku baca, mengharapkan ada jalan. Bila fizikal dan minda dah penat, masalah kecik macam ni pun dah cukup untuk mengalirkan air mata. Usai solat, dah tekad, nak cuba nasib di Pekeliling, harap ada tiket. Aku dan wafda dah mengangkat beg masing2 yang berat bekilo2, bersedia untuk meredah lautan manusia yang semua ingin pulang bercuti, bersedia untuk bersesak2 dari pudu ke masjid jamek ke titiwangsa. Maha suci Allah, tiba2 mata ternampak iklan yang baru ditampal; ‘bus persiaran,kuantan, 9pm’ …Alhamdulillah Alhamdulillah.

Aku sangkakan teduh sampai ke petang, tapi apakan daya, matahari terik pula atas kepala sampai berpeluh-peluh. Sejam menanti, roda bus pun x nampak lagi. Pukul 11 malam, x sampai2 jugak. Asap bus dan asap rokok dah begelen2 aku sedut. Serius, rasa macam nak p lempang ja mamat2 yang dok smoking kat kawasan tunggu bus nih..Paling kesian, baby yang x sampai setahun lagi aku rasa, dah jadi secondary smoker. Yang si mak tu pun, awat la x pindah tempat lain..hmm

2 jam menanti, brader yang jual tiket datang menjelmakan diri. Guess what dy bagitau kat kami semua; “ jalan jem sangat2..bus memang akan sampai lambat, pukul 2.30pagi..kalau sapa yang nak cancel tiket, boleh cancel sekarang..ktaorang pulangkan duit”… Zaaapp, rasa macam ada pedang samurai cincang lumat hati aku. Ok, hiperbola. Respon waktu tu, senyum ja..speechless..rupa2nya 2 jam penantian kami, yang tu berita yang kami dapat. Nak marah?..marah kat sapa, syarikat bus pun bukan nak jangka nak jadi benda ni. Nak gelak?..gelak la sangat, macam putus fius pulak nanti. Separuh daripada yang dah beli tiket tu ambik semula duit masing2. Aku?.. kena bincang dengan family dulu. B.cik call, nak datang ambik, suruh balik kuantan pagi esok. Mama pun call, risau kalau pagi2 buta dok melangut kat pudu tu, ma suruh balik rumah b.cik. Keputusan muktamad; “ xpa ma, wani dah tunggu sampai 2 jam dah..alang2 dah tunggu, wani nak naik jugak bus tu..nak balik jugak kuantan..sebab geram tunggu lama sangat dari tadi..apa jadi pun pagi esok nak pijak bumi kuantan jugak”..see, ini adalah ciri2 orang yang setia menanti dan ketegaq xmau dengaq nasihat..haha..geram sebenaqnya, tu yang tunggu jugak. Al-hasilnya, merempat la aku dengan mamat2 lain yang dok melepak kat kawasan platform bus. Pengalaman baru, pukul  2 pagi dok kat tempat macam tu..tidur merempat bersandarkan tiang puduraya. Scary?..x la sangat, sebab ada ja pakcik2 yang muka macam baik2 ja. 2.30pagi betolak, 6.30pagi sampai kuantan, Alhamdulillah. Dalam bus pun ada kisah sadis, tapi malas dah nak taip. 2 hari di bumi kuantan, hpon pulak hilang, x tau jatuh kat mana. Aduh, memang sudah jatuh ditimpa tangga sampai luka2. Still guna no lama, tapi no semua orang dah hilang, so kalau ceq x kenai tu, xyah la nak tacing2 bagai naa..


Ayat 2-3 surah at-talaq, jadikanlah amalan bacaan harian.Menurut sahabat Abdullah bin Mas’ud, ayat ini adalah formula penyelesaian masalah teragung di dalam Quran. Kadang2, kita buntu sehingga terasa dunia menghimpit kita kiri dan kanan. Bagai tiada langsung jalan keluar. Tapi jangan lupa, Allah itu Maha Hebat, pelbagai cara Dia boleh hidangkan untuk membantu hambaNya. Yang penting, usaha doa dan tawakal jangan dipisahkan.

Kita sebagai hamba, sedang berjalan di atas landasan takdir, walau apa ujian sekalipun yang Allah tetapkan, bersangka baiklah dalam setiap keadaan. Yakinlah, setiap hamparan perjalanan itu adalah pengalaman, setiap ujian itu mendewasakan, setiap takdir itu menguji hambaNya yang beriman. Mengeluh menangis merungut vs menerima tersenyum berlapang dada. Trademark kami 1 bilik bila tengah serabut; ‘ saya positif, anda positif, semua positif’… =) Positifkan diri, insyaAllah segala2nya menjadi mudah.




1) blog updated, akhirnya..^^
2) kelas dah seminggu bermula. Result sem lepas Alhamdulillah ada peningkatan sikit. Kena pulun lagi sem ni. Aim utama; tukarkan pinjaman boleh ubah kepada biasiswa, insyaAllah.
3) sem ni agak tough, bebanan taklifat dan akademik yang semakin mencabar. Biochemistry 2, clinical biochemistry, medical microbiology, parasitology and entomology,  quality assurance..sngt2 teruja nk belajar subjek2 baru nih..=).. Australia, here I come, aiseh, berangan sokmo

Wednesday, December 21, 2011

~be strong~

Melangkah masuk ke dalam bilik, telinga dapat menangkap bunyi suara orang menangis. Pelik. Sorang tengah tidur, lagi sorang pun tidur jugak, lagi sorang katanya nak pergi kuliah maghrib ustaz azhar idrus, tapi sebab apa tiba2 jadi episode air mata dalam bilik pulak nih. “ok x ni?”, saya cuba mencari jawapan. 3 kali bertanya, akhirnya dapat la jawapan..” saya x sempat nak pergi kuliah ustaz, kena tinggal dengan bus. Waktu jalan kat kafe terserempak dengan pakcik bus, pakcik tu kata bus dah lama bertolak…”. Respon saya; senyum^_^.. Sebenarnya nak tergelak, tapi tahan ja, orang tengah sedih, xkan nak gelak kot. Ingatkan jadi apa la tadi sampai boleh menangis. “xpa2, satgi kita p na..k.wani cuba call pakcik prebet”..   Then, settled. Alhamdulillah ada yang sudi tumpangkan kami untuk ke masjid.


“Masuk kelab apa?..kelab 0 ka kelab 1?”.. Senyuman penuh makna menjadi jawapan. Kuiz biochemistry, majority dapat 1/10..tapi yang lebih ‘untung’, dapat 0. Ramai sangat yang kantoi dalam kuiz ni, sampai tubuhkan kelab 1 n 0. Sebenarnya runsing, tapi cuba untuk senyum. Dalam ketawa, jiwa sedang gundah, runsing memikirkan exam final untuk paper biochem yang killer tahap dewa nih. MasyaAllah, moga dipermudah. Tapi  x rasa nak menangis pun even kantoi kaw2 punya kali ni. Manifestasi redhakah ini?..hee, cuba untuk optimis, insyaAllah ada jalan.


Saja saya ceritakan 2 situasi di atas. Ujian2 kecil yang Allah datangkan untuk mematangkan hamba-hambaNya. Dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar urusan kadang-kadang Allah uji, semuanya adalah untuk menguji tahap keimanan. Ada masa, kita di tahap yang sangat lemah, walau sekecil perkara cuma, sudah cukup untuk mengalirkan air mata. Ni fasa emosi x stabil kebiasaannya. Ada masa pula, kita kuat. Allah uji dengan x cukup wang, gagal dalam exam, banyak sangat kerja sampai x terurus semua benda, etc. Agak berat ujian yang Allah bagi, tapi kita still mampu optimis, x melatah, cuba untuk mencari jalan keluar, dan air mata langsung x mengalir, keep smile like sunshine^^


Manusia; kadang2 kita kuat, dan acapkali pula kita lemah. Perjalanan hidup ini Allah x jadikan hanya sekata. Indah ke hidup tanpa perasa? Cantik ke graph jika hanya mendatar? Allah yang Maha Mengetahui, tidak dijadikan segala sesuatu dengan sia-sia. Saat kita lemah, dekatkan diri dengan Allah. Saat kita kuat, bersyukurlah pada Allah kerana Dia yang meminjamkan segala-galanya.

Tempat kita mengadu di kala kita lemah, seringkali manusia yang jadi sasaran. Lupakah kita Allah itu yang berkuasa atas segala urusan?.. Bukan saya bermaksud kita jangan berinteraksi sama-sama manusia, tapi kalau berlebih-lebihan mengadu untuk mendapat perhatian manusia sehingga lupa pada Dia yang sangat dekat dengan kita, alangkah ruginya kita. Allah beri ujian, agar kita sentiasa mendekatkan diri padaNya. Trend sekarang, segala-galanya nak diluahkan di facebook, ‘ aku rasa lemah, aku rasa keseorangan, aku itu, aku ini..etc’.. kadang2 boleh jugak tolong bagi nasihat untuk kawan2 yang luahkan kat fb..x salah pun nk guna medium tu, tapi jangan kita hanya mengadu, meminta tolong di alam maya, sampai lupa untuk meminta pada yang selayaknya. Status; “Ya Allah, aku buntu, bantulah aku”.. Jangan sekadar terhenti  di status, tapi jelmakan dalam bentuk tindakan. Apa yang Allah sebut dalam Quran; ‘ mintalah pertolongan dengan SABAR dan SOLAT’.. InsyaAllah, inilah jalan yang terbaik di saat kita lemah, di samping kita x menafikan usaha-usaha lain yang kena buat..Allahua’lam.



Nota kaki:
1) just random update..nak tulis pasal benda lain, tiba2 post ni yang terhasil. Sangat2 ringan, moga2 tetap ada manfaat.

2) Dalam fatrah exam. 1st paper 4/1, tapi awat mode exam x rasa lagi, adeyh.. whatever it is, last minute study is really2 mengujakan=)

3) Macam2 isu sekarang nih.. bebas, adamadlisme, dato’ hassan ali, saari sungip, ust nasharudin mat isa,  mustapha ali, etc.. Moga Allah tetapkan hati kami semua, qiadi atau jundi, semuanya menuju matlamat yang 1; mardhatillah. (bila terjadi sebarang isu, jangan cepat melatah dan jangan lupa husnuzhon..dengar penjelasan dari sumber yang betul dan tepat..berita hairan n utusan meloya letak tepi sat.. Ujian2 ini yang akan mematangkan. Isu2 lama mengenai almarhum dato’ asri muda, dato’ nakhaie<< lagi besar nak dibandingkan dengan sekarang, insyaAllah, akan ada penyelesaian. IM sendiri yang kita nampak gah, tetap juga Allah uji dengan hal dalaman, isu kerajaan campuran, pertukaran mursyidul am dari mehdi akif, isu gerakan dalam gerakan..semua diuji, dan semua ada jalan keluar insyaAllah.

4) 3 hari di kl, setelkan urusan bank..sangat2 menguji kesabaran, Alhamdulillah dah setel. 3 hari dengan anak menakan, such a hepy holiday. Fawwaz mushoddiq dah pandai cakap sikit2, nak sebut atam jadi atom.. Nurfarhani nuha, puteri makanan, tolak batu dengan tar ja.. Muqri still xleh jalan lagi, mungkin sebab badan berat sangat, susah nak seimbang.. Farhi aqeel, handsome boy, baru 4 bulan, tapi dah sama besar orang lain, dah pandai gelak..^^..tahun depan tambah lagi 2 insyaAllah..

5) May Allah bless us~

Monday, December 12, 2011

~you count~

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah atas segala nikmat. Nikmat yang Allah kurniakan terlalu banyak,  Allah kurniakan kita dengan nikmat Iman dan Islam, Allah beri kita kekuatan untuk melakukan kebaikan, Allah hadirkan di sisi kita keluarga yang bahagia, teman-teman yang memahami, Allah sihatkan tubuh badan kita, Allah berikan kita kekuatan untuk berjihad menuntut ilmu, Allah pinjamkan kita dengan segala kesenangan dan harta duniawi, dengan percuma Allah izinkan kita menghirup udaraNya, Allah bagi kita itu, Allah bagi kita ini, masih layakkah kita untuk kufur. Allahu rabbi, maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?..Tadabbur surah Ar-Rahman, kita akan terkesan, insyaAllah,akan tersedar dari segala kealpaan.

Apabila diberi nikmat, jangan lupa untuk bersyukur. Dalam setiap keadaan perlu hadirkan rasa syukur dalam diri. Bersyukur hatta tika diuji dengan kesempitan sekalipun, kerana yang terpilih untuk diuji Allah itu adalah aku. Perlu juga bersyukur kepada Allah kerana diberi kekuatan untuk melakukan ketaatan dan sentiasa mahukan kebaikan. Selalu hadir ke majlis ilmu, x bosan membaca buku menambah pengetahuan, menutup aurat dengan sempurna, mampu istiqamah dhuha setiap hari, tilawah quran dijadikan rutin harian, etc, dengan segala kebaikan yang  selalu dilakukan, pernah atau tidak kita lafazkan kesyukuran kerana Allah masih kekalkan kita di atas jalan ketaatan?..”Alhamdulillah, hari ni dapat solat subuh berjemaah..alhamdulillah, sempat luangkan masa ke talaqi hari ini..alhamdulillah, dah makin kurang gastric, boleh puasa sunat”<<kadang-kadang kita terlupa untuk bersyukur.

Ambillah iktibar dari kisah syaitan yang derhaka, apabila Allah berfirman untuk sujud kepada nabi Adam, iblis enggan,  “Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "sujudlah kamu kepada Adam!", Maka mereka pun sujud kecuali iblis…”, ada sesetengah ulama menafsirkan ayat ini dengan mengatakan iblis dahulunya sebahagian golongan malaikat (isnad; iblis). Kenapa iblis yang dipilh oleh Allah sebagai makhluk yang derhaka?. Sebabnya, iblis tidak pernah sekalipun bersyukur kerana boleh melakukan ketaatan. Ingat , dengan bersyukur, Allah akan tambahkan nikmat, Allah akan kekalkan kita atas jalan kebaikan, InsyaAllah.



…………………………………………………………………………………..


Sedang menyusun buku-buku lama sewaktu di uia pj dulu, mata terpaku pada sehelai kertas yang terselit antara celahan buku. Entah bagaimana handout usrah boleh tersesat dalam buku kimia. Handout itu, pernah saya kongsikan dengan adik-adik di pj. Mungkin sebagai peringatan daripada Allah agar saya tak melupakan apa yang telah saya kongsi setahun yang lepas.  Moga akan terus menjadi peringatan untuk diri dan sebagai perkongsian untuk semua.



Mengikut kajian, purata jangka hayat manusia dalam 60-70 tahun, dan selalunya umur wanita lama sedikit berbanding lelaki. Dalam setahun, ada 365 hari, dalam sehari ada 24 jam. Setiap orang mempunyai 24 jam, tapi x semua orang memiliki 24 jam. Dalam 24 jam ni, apa rutin harian kita?..



Tidur = 7 jam << mungkin ada yang lagi kurang, tapi majoritinya 7 jam
Makan = 3 jam << kalau makan sorang2 mungkin cepat sikit, tapi kalau makan dengan kawan2 ni, memang jadi lama la kan, sambil2 borak.. x pun, makan sambil tengok movie
Kelas = 6 jam << bab mengelamun, tetidur, x focus dalam kelas tu x yah cerita la ye..huu
Rehat = 7 jam << fb, blog walking, guling2 atas katil, berangan, mandi, cakap telefon,angry bird, game zombie, pes, etc
Solat+Quran = 1 jam << Alhamdulillah, ada jugak peruntukan masa even paling sikit..ermm


Setiap orang rutin berbeza, tapi roughly nya, lebih kurang macam ni ja. Then, kita darab dengan 365 hari.

Tidur = 7×365 = 2555 jam
Makan = 3×365 = 1095 jam
Kelas = 6×365 = 2190 jam
Rehat = 7×365 = 2555 jam
Solat+Quran = 1×365 jam


Tu dalam setahun. Sekarang kira ikut jumlah jam dalam tempoh 55 tahun. 55 tahun ni tolak umur waktu x baligh lagi, kiranya zaman kanak-kanak hingusan tu, letak tepi sat.

Tidur = 2555×55 = 140525 jam
Makan = 1095×55 = 60225 jam
Kelas = 2190×55 =120450 jam
Rehat = 2555×55 = 140525 jam
Solat+Quran = 365×55 = 20075 jam

Bilangan jam dalam setahun; 24×365= 8760 jam
Then, bahagi bilangan jam yang kat atas ni dengan 8760

Tidur = 16 tahun
Makan = 7 tahun
Kelas = 14 tahun
Rehat = 16 tahun
Solat+Quran = 2 tahun



Allahu Allah, yang paling lama; masa untuk tidur dan rehat. Yang paling sikit??..masing-masing ada jawapan.
Sedikit sangat peruntukan masa kita untuk ibadah khusus. Pesan seorang kenalan, jangan hanya sisa-sisa waktu sahaja kita peruntukkan untuk Allah. Contohnya, hadir ke kelas sesi malam, sibuk meeting, kemudian ke program, baki waktu untuk Allah hanya pada jam 12malam, di saat mata dan badan sudah letih. Hanya itu sisa waktu yang kita ada untuk ibadah. Astaghfirullah

Makan, kelas , rehat dan sebagainya juga adalah ibadah jika niat dan syariat selari dengan Islam. Allahu rabbi, tak dapat dibayang jika hanya bekalan 2 tahun itu yang bakal dibawa menuju negeri abadi. Kerana Allah sayangkan hamba-hambaNya, syariat Islam yang indah itu memandu perjalanan hidup kita agar segala-galanya menjadi ibadah.

Untuk setiap gerak tindakan menjadi ibadah, sesungguhnya itu bukan perkara yang mudah. Acapkali kita tersasar. Contoh mudah, ‘hari ni aku ke kelas nak tambah ilmu kerana Allah, moga Allah mudahkan aku untuk faham’..niat sudah betul, tapi kadang-kadang ada yang terlepas pandang. Tidak menutup aurat dengan sempurna ke kelas, terlalu ‘mesra’ dengan lain jantina,etc..di mana nilaian ibadahnya jika ada kelompongan di situ?..

Tidur, berfb, blog walking, etc pun boleh jadi ibadah, tapi sukarnya praktikaliti dibandingkan dengan ungkapan. Selalu sangat kita gagal untuk mengibadahkan segala perbuatan. Mengadap muka buku sehingga melewatkan waktu solat, ada nilai ibadahkah ketika itu?.. Allahu rabbi, jika waktu rehatku yang berjumlah 16 tahun ini pun tidak dikira ibadah, bekalan apa yang aku ada untuk kebahagiaanku di akhirat kelak?...
Jika semata-mata kiraan 2 tahun itu yang menjadi bekalan, entah apa nasibku kelak Ya Allah.. Jika Allah betul-betul menghitung, entah tanganku yang mana yang akan menerima buku amalan ketika dihisab kelak.. ‘ Allahumma adkhilna jannata bighoiri hisab’.. Kami hanya mengharap rahmatMu Ya Allah.

~Haasibu anfusakum qobla an tuhaasabu..salam muhasabah~



…………………………………………..

Hindari maksiat dan derhaka kerana maksiat menghapuskan pahala sujudmu dan mengeluarkanmu daripada ketenteraman..Maksiat adalah kenikmatan sesaat yang membuahkan penderitaan beribu tahun..Dirimu dihidupkan hari ini bukan untuk menyambung maksiat kelmarin, melainkan untuk kembali mencari kempunanNya…..(copy from somewhere, sebab sangat terkesan…huu)


*syukran 'ala kulli hal

Thursday, December 8, 2011

~smile like sunshine~

Pheww..tekan keyboarb sambil lap2 peluh, baru habes bersih sawang & debu kat belog ni..al-maklum la, 2 bulan lebih p bercuti..rumah tinggal cenggitu ja.

Pertama sekali, Alhamdulillah atas segala nikmat yang Allah kurniakan, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad tercinta, dan ahli keluarga baginda serta para sahabat dan pejuang-pejuang agama Allah. Keduanya, nak minta maaf pada sapa2 yang ada buka blog saya, tapi hanya sarang labah2 yang dijumpai instead of new post.. my bad my bad, x pandai manage masa + x cukup ilmu + pemalas+ hati x bersih sampai nk update blog pun x mampu. Ni saya dah stat post bukan sebab dah pandai manage masa + dah cukup ilmu + dah x malas + hati dah bersih, ..tapi sebab ada sebab..lain kali saya kongsi insyaAllah..

Untuk melembutkan kembali tulang jari yang dah keras semacam ni, izinkan saya taip perkongsian ringan ja la eh, laju sikit. Kalau tulis yg berat-berat, alamatnya, jari yang kekok ni bertambah kekok la..yo la, dah lama sangat tinggal..(err, tapinya, sebelum  ni pun bukannya pernah post apa-apa yg berat..hehe). Serius kekok, rasa macam nak bersembang dengan dengan kawan yang dah 3 4 tahun x jumpa, xpa, i’ll try my best^_^

Nothing much to say, cuma nak kongsi apa yang tiba-tiba menjelma dalam kepala ja. Perkara dan isu yang simple, tapi sebab terlalu simple, we tend to forget. Manusia, macam ni la, kalau common things, memang selalu sangat lupa.

Saya penah ditegur oleh seorang kawan aka my anje. Dia kata, “ acik ni kalau tengok orang macam tengok apa ja lagii, x berkelip2 mata..macam ada sumting ja”.. Then i realised, saya memang pun macam tu, suka memerhati orang sekeliling, kadang-kadang pandangan saya seolah-olah terlalu kagum, kadang-kadang nampak sinis, dan selalunya hanya pandangan kosong.

Kerana saya suka memerhati, saya belajar sesuatu dari semua makhluk di sekeliling saya. Setiap orang punya watak yang berbeza, sifat semulajadi yang pelbagai. MasyaAllah, insan-insan yang berada di sekeliling saya, hebat-hebat akhlaknya, baik perwatakannya, sopan santun budi bahasanya, tapi..kadang2 ada simple things yang  kita lupa. Saya x khaskan untuk mana-mana individu, cuma peringatan untuk diri sendiri yang utama.

Jaga hubungan dengan Allah, jaga hubungan sesama manusia; itu kunci utama untuk bahagia dan hidup sejahtera sebagai khalifah Allah di atas muka bumi. Benda-benda kecik ni, x perlu nak ingatkan pun sebenarnya, sebab its kind of common sense in each person. Saya bagi situasi pertama; Kita selesai basuh baju di bilik basuh, then nak jemur di ampaian. Kita pulak dapat bilik di tingkat 4, maksudnya, ada lagi 3 ampaian di bawah kita. Waktu nak jemur tu, jangan fikir untuk baju kita ja, tapi ingat sama pakaian kawan-kawan yg lain. Perah dulu semaksima yang mungkin, minimakan sedaya upaya titisan air yang akan menitis ke ampaian bawah, ke atas  pakaian orang lain. Nak keringkan macam baru keluar dari mesin spin, memang x mampu la kan, tangan besar macam malik nor pun belum tentu boleh keringkan macam  tu. Jangan selfish, consider pakaian kawan-kawan kita yang dah ala-ala nak kering tu. Kita hidup bermasyarakat, so, hormat manusia sekeliling..lain la kalau hidup dalam gua=)

Next situation; juga berkisar kehidupan pelajar di asrama. Pihak university sediakan pantry/washing room bukan saja-saja nak bagi asrama kita nampak besar ye, tapi ada tujuan. Nak basuh bekas makanan@sudu@cawan@periuk nasi segala bagai tu, basuh la di sinki yang disediakan. Kalau bekas-bekas tu dibasuh kat ruangan untuk basuh pakaian, boleh bayang x apa efek? Sinki tu akan tersumbat (part ni yang paling nk beletiaq ni, tong sampah yang  mak cik cleaner sediakan tu bukan untuk hiasan semata-mata, guna la sebaiknya..yang dok p buang sisa makanan dalam sinki tu apa kesss?!..hmm).. kotor dengan sisa buangan makanan, tempat tu akan berminyak, nanti baju yang basuh kat situ pun ada bau kari, tomyam dan sewaktu dengannya. Respect each other, consider tentang kawan-kawan sebelum nak buat apa-apa tindakan=)

Apa lagi small thing yang kita selalu lupa?..Setiap orang boleh evaluate dengan situasi masing-masing, saya kaitkan dengan keadaan persekitaran saya je la eh.  Pernah dengar lagu healing by sami yusof?,  one of my favourite songs. Jom karaoke sikit;  ‘healing, a simple act of kindess brings such meaning..a smile can change a life, let’s start believing..and feeling, let’s start healing’..
Senyum tu penyembuh, senyum tu sedekah, dengan senyuman menyenangkan, dengan senyuman hilang rasa resah-gelisah. Kalau rasa segan nk bagi salam, atau bertegur-sapa, cukuplah dengan segaris senyuman penyeri wajah. Siapa saja yang kita kenal, sedekahkan senyuman. Perkataan yang baik itu sedekah, senyum pada saudaramu itu sedekah, setiap kebaikan itu sedekah.^_^


Kalau kat rector kampus excited semua nak senyum, nk tunduk hormat, tapi kat makcik cleaner, tukang sapu yang sentiasa berbakti ni, x ramai pun nk senyum. Aduh, fenomena apakah ini?..pilih bulu, pilih status,pilih kasih?..hmm. Makcik-makcik yang setiap hari cuci toilet asrama kita, x kan x rasa jatuh kasih kat manusia yang sebaya ibu kita ni? Kalau x boleh nk ucap terima kasih sekalipun, cukuplah dengan senyuman<<<oh, lemah- lembutnya ayat saya kat atas ni, mafhum mukhallafahnya; ‘jangan nak kerek sangat la weh, berdaulat sangat ka senyuman hampa tu sampai makcik keja cuci toilet tu x layak nak terima?(ok, dah..x leh garang-garang sangat).

Hanya dengan semudah memberi senyuman Allah ganjarkan pahala, jadi, masih mahalkah senyuman kita?!

muqri, kedekut  nk senyum..=)

Sama juga dengan next situation ni; fenomena ‘terima kasih’. Syukran, tenkiu, terima kasih, mucho gracias, kamsahamida, arigato dan sewaktu dengannya, berat benar mulut sesetengah manusia nk sebut. Situasi mudah; pakcik bus setiap hari berulang-alik ambil kita di asrama n hantar ke kuliyah, x kan sepatah penghargaan pun x boleh nak bagi.Memang la tu kerja dia, pihak university bagi dia gaji, tu urusan majikan dengan pekerja. Tapi urusan kita; hubungan sesama manusia, hubungan dengan mereka yang lebih tua, yang dah memudahkan urusan kita.

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.
(Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

Last situation(x larat dah nk post panjang-panjang); akhlak pelajar dengan guru. Nak berborak, bergurau senda, makan, tafaddhal..tapi berpada-padal lah. Jangan sampai perbuatan kita mengguriskan hati guru kita. Saya nak pesan jangan bersembang n sewaktu dengannya tu, memang x boleh la kan, sebab saya pun buat. Cuma yang nak pesan, jangan over sangat perbuatan kita tu, sampai mengganggu perjalanan kelas, sampai pensyarah naik marah, sampai kawan-kawan x leh nk tumpu. Muhammad bin Idris, kenal?.. Beliau sangat beradab sewaktu menuntut ilmu. Salah seorang guru beliau, Imam Malik. Beliau tersangatlah menjaga adab, berhati-hati ketika menyelak helaian kitab, sebab takut bunyi tu mengganggu tumpuan gurunya, masyaAllah. Jagalah adab, insyaAllah berkat=)


~Nota kaki;
The way to happiness is in front of you, so seek it by means of knowledge, righteous deeds and a good attitude. Be moderate in all your affairs and you will be happy..=))

Esok jumaat, masyaAllah, memang akan sibuk…n berterusan rutin yang pack ni sampai ke minggu nk exam. Minggu exam tu pulak x panggil minggu pack dah, tu orang panggil minggu zombie..moga diberi kekuatan untuk survive.

Macam mana kalau tiba-tiba lepas ni blog ni kembali bersawang??, aaahh..harapnya x dah..

Jom, release tension petang ni, belasah shuttle cukup2..err,tapi clash dgn meeting adhoc..adakah sy akan gagal dlm percaturan aulawiyat?..hee~

Ok, sayang anda semua..salam =)
Smile like sunshine~




Saturday, October 1, 2011

~re-energize~

Life is short,  we are facing death for every second. Who can confirm he surely will live for another 30 years?..No one . All living things will die, and we as muslims, must believe there is another life after we die, it is endless of life!! Endless. Then, what we must do to live happily ever after there?..The only answer is our good deeds. Look how many generations have passed away. Did they take their wealth with them? Did their take their palaces, their excellent results, their high status? Were they buried with their gold and silver? No!! They were placed in their graves alone. Only good deeds can save a person from punishments.

Allah, the Exalted says in Quran (16:97),
“Whoever works righteousness, whether male or female, while he(or she) is a true believer, verily to him We will give a good life(in this world with respect, contentment,and lawful provision) and We shall pay them certainly a reward in proportion to the best what they used to do (Paradise in the Hereafter)”

Widen our scope about good deeds. It is not only about prayer, fasting, pilgrimage and zakat. Islamic teaching is wonderful. Whatever things we do, as long as we do it lillahi taala, and it do not contradict with the syariat, it is considered as ibadah. Subhanallah..very easy right. Smile, eat, study, listen to music, call others to Islam; all of these can be ibadah.

Always ask yourself, what is the thing that make you as a special person in this life?..For me, there is no other concrete reason except I was born as a muslim, and till now, I’m freely to practice Islam in my life. The thing that make you become so special is your religion, so why don’t you make people around you feel the same feeling as yours? Let them feel the beautifulness of Islam, the moderate teaching in it, the calmness to practice it. Share your feeling with others. By what?..the only possible way is by doing dakwah. Amar ma’ruf nahi mungkar is surely a good deed. You teach them about Islam, you call them to do good deeds, you tell them what is prohibited in religion, only then they know about Islam. Everyone have the potential to be a caller to Islam, calling others to the path of Allah with kind words, arguing in a manner that is better, setting yourself as an example. It is the responsibility for every muslim to ask others for Islam. If a muslim itself do not promoting Islam, then who will?..

The ummah does not expect you to excellent in all things, to master in every field, to have quality in all skills, rather, it expects you to offer what the best do you have, if you only have one word, then spread it as the prophet encouraged us. If you don’t have enough money to do charity, or enough time to ease your brother’s burden, you can still offer your wise opinions and enlightened thoughts. The key point is, whatever do you have, give all your best for the sake of Islam. 

For Islam, I’ll sacrifice everything..


………………………………….

The main reason I’m writing about this is just to remind and recharge myself. There is a time when a person feel very lost, unable to do anything, feel tired, want to quit, fell helpless, time management beterabur, don’t know what to do first, fenomena layak x layak, etc . When I am in such this hampeh pessimist negative situation, I’ll start asking and provoking myself a few question to make me realize, why I’m here, in this world.. ‘wani, now you are travelling on a journey from which there will be no return, have you prepared the best for this journey?...how old are you now?how long will you live?don’t you know that for every beginning there is an end and the end will be either Paradise or Hell?..when you are being taken to the grave one day, will it be one of the gardens of Paradise or one of the ditches of Hell?...Allah,forgive me for all those feelings..i only complain on my grief and sorrow to you Allah..

Need someone to hold my hands and say; “everything is going to be fine wani, the path you chose is the true path, jz go on with what you have started..yess, you feel tired now, because you want to rest peacefully in Paradise insyaAllah..Look at life with a spirit of love and optimism, for life is a gift from Allah to man. Be ambitious, keep climbing and always have hope. Beware of falling , and remember of falling, and remember that life is minutes and seconds. Be like the ant in hard work and patience. Always keep trying. The main thing is that you should never feel frustrasted, because rationally speaking there is no such thing as the last word or bitter end, rather there is always trial and error, and learning from your mistakes. Do away with all thoughts of failure and stop thingking of calamities and problems, for Allah says in Quran; ‘..and put your trust in Allah if you are indeed believers’ ,”…

post xdak kaitan dgn gmbr^^

Oh Allah, make me strong. Innama asyku bassi wa huzni ilallah.. Yes, I’m a student, but I don’t want to be an ordinary student, there are sooo many things I have to do. I said to myself once, that I want to build potential within me and I want to be somebody..Now the time is..it is a challenge for myself, insyaAllah I’ll try my best ^_^

Friday, September 16, 2011

~kembara ilmu~

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah kurniakan nikmat mata, Allah tidak menjadikan kita buta, maka gunalah sebaiknya. Tika matamu menadah ke langit, jangan hanya putih dan birunya yang dilihat, tapi lihatlah dengan mata hati dan akal, siapakah di sebalik penciptaan langit tanpa tiang yang hebat itu. Tika matamu menyapa panorama gunung-ganang dan bukit-bukau yang menghijau, fikirkan siapakah yang begitu hebat mencipta ciptaan sehebat itu. Tika matamu menilik kejadian dirimu sendiri, bersyukurlah dengan fizikalmu yang sempurna, kembalikan rasa syukur itu pada yang Maha Esa ,fikirkanlah siapa yang menciptakanmu, kenapa diciptakan sebagai manusia, siapakah yang mengatur segala system yang ada dalam tubuh badan manusia..Fikir dan terus berfikir..

Firman Allah dalam surah ali imran, ayat 191;
“(Ulul albab ialah) orang2 yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka banyak berfikir tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata, ‘Wahai Tuhan kami, Kamu tidak menciptakan ini dengan sia2. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka’.

Allah  memuji golongan yang rajin bertafakkur, berfikir ini, dan memberi gelaran ulul albab. Moga-moga kita juga turut tergolong dalam golongan ini. Golongan ini mampu mengagungkan Allah dalam setiap keadaan, sama ada melalui pengamatan dan analisis untuk menyingkap rahsia alam.

Kajian, renungan, pengamatan, pertanyaan, semua ini adalah cara untuk memantapkan dan menguasai ilmu. My lecturer, Dr.Razak from Africa said “assual miftaahul ilm”..

Imam Ibn Kathir berkata dalam kitab Tafsir al-Quran al-Azim, “Sebahagian ulama berpendapat, sesiapa yang mengamati langit yang luas dengan bintang2, bulan dan matahari yang beredar di atas paksinya tanpa henti, kemudian memerhatikan laut yang mengelilingi tanah daratan, kemudian memerhatikan bumi serta gunung ganang yang terpancang di atasnya, kemudian memerhatikan sungai yang mengalir..di samping pelbagai jenis haiwan serta tumbuh-tumbuhan, akan memperoleh bukti tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Pencipta lagi Maha Agung dan Maha Bijaksana .”

Intipati daripada pandangan di atas, ilmu dan kajian adalah alat dan wasilah untuk mendekatkan diri kepada Allah, bukan makin menjadi kufur dan takabbur.
Golongan yang berjaya ialah mereka yang mementingkan akal. Akal ini dibajai sebaik mungkin dengan ilmu. Tokoh-tokoh ilmuan sains Islam pada zaman silam banyak bertafakur untuk menyingkap rahsia alam, hasilnya, lahirlah teori-teori yang diguna pakai sehingga ke hari ini. Ibn Sina yang dikenali sebagai tokoh perubatan Islam, Jabir bin Haiyan, kuasai bidang kimia, al-Khawarizmi, pakar matematik. Walau dunia barat cuba memanipulasi figure sebenar yang mencipta teori2 ini, tapi hakikat sebenar tetap termaktub di dalam sejarah.

IIlmu yang dikaji, teori yang terhasil, bukan untuk dunia semata2, tapi untuk matlamat yang utama; mengagungkan Allah serta agama Islam. Ilmu yang dipelajari mampu meningkatkan imej seorang muslim, membuktikan kepada non-muslim kehebatan Islam itu sendiri.

“Kalau belajar semata-mata untuk kepentingan diri, untuk dapatkan jawatan, untuk pegang duit yang banyak, tanpa langsung berniat untuk menyumbang kepada Islam, baik x payah belajar”, pesan seorang kenalan.

Ribuan graduan doctor dari pelbagai university, semuanya mempunyai kemahiran dan ilmu yang sama, tapi apa beza aku dengan mereka?..tanya soalan ini pada diri..

Ramai mahasiswa yang mampu score pointer, tapi apa beza aku dengan mereka?..biar hati yang ikhlas yang memberi jawapan..

Aku ingin menyambung pelajaran ke luar negara, aku ingin master dalam bidang aku, aku ingin itu, aku ingin ini…………………..untuk segala impian, apakah matlamat yang paling utama?...koreksi diri kita, andai kata bukan kerana Islam kita belajar, bukan niat kerana Allah kita menuntut ilmu.

Sabda Rasulullah , ‘sesiapa yang mencari ilmu yang sepatutnya mencari keredhaan Allah, tetapi dilakukannya bagi memperoleh harta benda duniawi, dia tidak akan mencium bau syurga pada hari akhirat’… Allahu Allah, janganlah kami tergolong dalam golongan ini.


hamizah(medic jordan), ain(pharmacy masterskill), nisa'(medic ukm), yat(medic mesir), izzah(medic mesir), saniyah(medic mesir), et(biotech uia), far(law uia)..may Allah bless us~


Apa pun bidang yang kita ceburi, sama ada dalam usaha mencari ilmu fardu kifayah yg berbentuk syariat seperti tafsir quran, ilmu hadis, ataupun yang bukan berbentuk syariat seperti ilmu kedoktoran, ilmu pertanian, niatkan segala-galanya untuk kepentingan Islam. Moga-moga bidang yang diceburi itu akan menjadi wasilah sumbangan kita untuk Islam.

…………………………………………………………………………………………………………


Lecture pertama untuk sem ini daripada Dr.Tarique dari Bangladesh, “Who are you?”..soalan yang ditanyakan pada kami semua. Macam2 jenis jawapan yang diterima, a student, a  servant of Allah, a human being, etc.. Tanyakan selalu soalan2 sebegini kepada diri, insyaAllah kita akan makin memahami hakikat sebenar kita diciptakan. Kenapa aku belajar, untuk apa ilmu ini, apakah dengan menuntut ilmu menjadi manifestasi penghambaan aku kepada Allah, adakah Allah redha dengan segala tindakan aku, apa yang mampu aku sumbangkan untuk Islam…Jujurlah ketika bermuhasabah.

Moga Allah redha dan memudahkan semua urusan kami dalam menuntut ilmu. Sem 2 sudah seminggu bermula. Dalam usaha menyesuaikan diri dengan jadual sem ini yang agak padat. Subjek yang nak kena hadam, microbiology, anatomy2, physiology2, epidemiology, biochemistry, Islamic worldview, tahfiz…cuak bebenor den tgok list subjek ni, harapnya boleh perform, insyaAllah.

Sedikit fakta nak kongsi; apabila individu mencecah umur antara 20 hingga 75 tahun, lebih kurang 50,000 cell otak mati setiap hari. Jumlah ini sikit ja kalau nk compare dgn jumlah cell2 otak secara overall, so jgn gelabah..x banyak pun jejaskan kemampuan otak individu especially daripada sudut intelek. Cell2 otak kita mmpu untuk berinteraksi sampai tua nanti. Conclusion, kemampuan otak manusia nk kuasai ilmu x penah bekurang even dan tua, n factor usia x sepatutnya menghalang individu nk belajar. Seorang tokoh akademik dari Rusia cakap, dengan kemampuan otak, kita mmpu belajar 40 bahasa n boleh hafal 1 set ensiklopedia..perghh…eh..masyaAllah, hebatnya Allah cipta kita..^_^..(sedang mempositifkan minda, saya boleh score untuk sem ni, insyaAllah)

Doa itu sifatnya wireless, tanpa sempadan..Kalian sentiasa dalam ingatan~