Monday, August 23, 2010

introduction to selamanya hamba~

Assalamu’alaikum..segala puji-pujian hanya untuk Allah Yang Maha Agung..yang masih membenarkan saya menghirup udaraNya..oxygen yg disedut akan bercampur dengan darah di dalam vessel..setelah respiratory system melaksanakn tugas, circulatory system pulak akan mengambil alih..melakukan tugas pembahagian gas dengan penuh adil..subhanallah..perkara yang sering kita lakukan,yang kita dapat tanpa perlu menitiskan sebarang keringat,membuatkan kadang2 kita terlepas pandang untuk menyatakan syukur…tarik nafas panjang2……..hembuskan….dan lafazlah kesyukuran itu..

Intro di atas menggambarkan suasana yang akan saya bawak setiapa kali kalian mengembara dalam alam pena saya..sebelum tu, let me introduce myself first eh..=D

30/03/1990 bersamaan 3 ramadhan, saya dizinkan Tuhan untuk menjengah ke alam dunia ini setelah 9 bulan saya tenang dalam rahim seorang ibu(xtau cukup bulan ke x,sebab x penah tanya)..sorry ye ma, kena ganti puasa full sebulan..
Ayah excited ingin menamakan saya dengan nama Hazwani yg membawa maksud ‘pemberianku’, maka itulah nama saya..dulu kini dan selama2nya..dont wory ayah,x daknya anak kamu ni nak pergi pejabat pendaftaran tukar nama bagi glamour2 sikit..=]
Saya ada 4 orang kakak yang sangat best, seorang abang yang kadang2 famous, 2 orang adik yang suka membuli saya..kiranya saya ni anak ke berapa?..haa,sapa cepat teka maksudnya RAM otak dia laju…Alhamdulillah,saya bahagia..cukup kasih sayang dari keluarga..

Memulakan kehidupan sebagai pelajar dalam uniform serba hijau..dekat sangat Pasti Jalan Pegawai tu,nak merangkak pun sampai.
Darjah 1-6, saya belajar di SRIDA(Sek.Ren.Islam Darul Aman)..ni rumah kedua ayah saya..sayang sangat ayah dengan sekolah ni..segala penat jerih ayah membangunkan sekolah agama ni, hanya Allah yang mampu memberi ganjaran.
Tradisi keluarga saya, semua akan menyambung pengajian di sekolah Maktab Mahmud Alor Star..start dari kakak sulong,sampai la adik saya yg no 7, semua belajar kat situ.
Panjang cerita kalau nak cerita tentang saya di sekolah ni, lain kali la nowh..apa2 pun, saya bersyukur kerana pernah berada di situ…=]
Tamatnya SPM, di kala semua pelajar bergelar f5 melompat keluar bumbung untuk berlari ke langit(mksudnya hepy la ni..t’hiperbola pulak) ,saya pulak mula menghitung hari untuk ke kawasan Kuala Kubu Bharu a.k.a Kiri Kanan Bukit ..mendapat tempat mengikuti program persijilan di Darul Quran Jakim, x tahu la apa perasaan saya..insyaAllah akan ada post khas untuk pengalaman di sana.
Setahun setengah di DQ, kemud.ian tanah Petaling Jaya pulak saya jejak..maka bergelarlah saya pelajar biological science di Centre for Foundation Studies of IIUM
InsyaAllah akan ke uia kuantan hujung tahun ni, pengkhususan dalam jurusan biomedic..moga2 segalanya dipermudahkan..4 tahun kat situ..
Done wiz my previous n recent studies..untuk master dan seterusnya, ada dalam simpanan peribadi saya..x nak reveal lagi.

Lagi tentang saya, cukuplah saya nyatakan, saya yang pernah dalam kegelapan,masih mencari2 untuk selamanya dalam cahaya keimanan..

About dis blog..
Wujudnya blog ini, buktinya saya sayangkan orang di sekeliling saya..ingin saya berkongsi rasa dan rahsia, dan sama2 kita menjana minda di sini.

Mungkin ada yang merasakan sedikit ‘keskemaan’ ,apabila saya menggunakan ganti diri nama ‘saya,kamu;kalian’..sapa yang kenal saya kenal la eh..realitinya,sukar sekali nak membahasakan diri dengan ‘saya’..kalau dengan lectrer atau mkcik cafe,baru saya betul2 bahasakn diri dengan saya..sebab tu saja nak praktik kat sini..

Perlu saya nyatakan di sini, saya bukanlah seorang pemikir yg intelek,yang mengkaji buku2 ilmiah,yang pandai meneliti fakta2 berat.
Cumanya saya belajar untuk ke arah itu..insyaAllah.

Lain manusia lain cara pemikirannya. Ada yang berpendapat,perlu berblog untuk berkongsi ilmu dengan orang lain. Ada yang ingin berblog kerana ingin dijadikan seperti diari,mencatat perjalanan hidup. Ada yang menulis blog untuk mempromosi barang,kiranya macam bisnes la..
Lain orang,lain tujuannya..kadang2 apa yang kita lakukan,akan ada yang memuji,x kurang juga yang akan mengeji..put aside all those kata2 orang..yang penting kita tahu tujuan sebenar kita melakukan sesuatu, yang lagi penting, jangan melakukan sesuatu dgn tujuan ‘saja-saja’..ape daa..
Saya pernah mengikuti 1 pengajian talaqqi yang disampaikan Syeikh Fahmi Zamzam..terkesan saya dengan 1 pesanan beliau..apa2 saja yang kita lakukan,akan tetap ada manusia yang x suka..jangan fikirkan kritikan2 yang x membina itu..asalkan apa yang kita buat itu bertujuan untuk meraih mardhatillah, so teruskan ja la..
InsyaAllah,moga2 setiap butir huruf yang ditaip ,akan membuahkan hasil untuk disemai di akhirat kelak..

Tiba-tiba panjang pulak intro..
InsyaAllah, next post akan menyusul dalam masa terdekat..standard la tu kan ..anak sulung dengan anak ke-2 jaraknya dekat ja..=D

3 comments:

  1. aku kenai hang..aku kenai!!!
    mmg dari dulu xpenah cakap saya2 nie...mana main kan??sopan sgt tuh haahaha
    hg layan ana enti sajaaa....> <

    ReplyDelete
  2. weheee...hg mmg kawan sejati aku..
    aku pun rasa sopan semacam ja..nak bahasa diri guna nama sendri lagi la x lepas..haha..ain tera la bab2 tu...
    weh...ana enti..dgn naqibah aku ya la kot...=D
    kalau dak mmg x tekeluaq la...

    ReplyDelete
  3. 10/1212012..2.53pm

    den nak mengembara dalam alam pena ni ha..tumpang lalu lahh..

    ReplyDelete